Tise og Plan setter jenters rettigheter på agendaen – feirer med mensenfest
– Mensen er dessverre fortsatt tabu. Derfor skal Plan putte mensen på display.
Gjenbruksappen Tise og hjelpeorganisasjonen Plan inngår strategisk partnerskap for å sette jenters rettigheter på agendaen. Samarbeidet sparkes i gang med mensenfest 24. mai for å bryte ned tabuer og øke kunnskapen rundt mensen.
– Vi har 150,000 daglige brukere og av erfaring vet vi at dette er en gjeng som er engasjerte i langt mer enn gjenbruk. Målgruppen med unge som vi når gjennom Tise kan være vanskelig å nå ut til, så med tilstedeværelse på Tise kan Plan snakke direkte til målgruppen på deres premisser, sier Advertising og partner manager i Tise, Sara Bahmanyar.
I fjor gikk Plan International Norge og Tise sammen i forbindelse med Jentedagen, og partene har sammen valgt å inngå et langsiktig samarbeid med hverandre. Samarbeidet har også sikret seg plass på shortlist til Gulltaggen for «Jentedagen er blodig alvor», i kategorien «Kanal» (media).
– Vi er stolte av å få bidra til å øke kjennskapen til Plans arbeid for jenter over hele verden, og av å se at «Tiserne» bryr seg om tematikk som betyr noe.
Med Tise som strategisk partner er målet å bidra til at Plan sitt arbeid for jenter skal bli relevant for enda flere.
– Mensen er dessverre fortsatt tabu. Skam og mangel på kunnskap gjør livene til jenter og kvinner over hele verden vanskelig hver eneste dag. Derfor skal Plan putte mensen på display gjennom denne kampanjen, og vi er glade for at Tise er med på å løfte en så viktig sak, sier Kristine Polmar, som er Head of Marketing i Plan.
Samarbeidet med Tise handler også om at klimakamp er jentekamp, ifølge Polmar.
– Klimaendringene setter alle barns rettigheter under press, og i kriser er det ofte jenter som rammes hardest. Her deler Plan og Tise det samme engasjementet.