LYKO med offensiv satsing i Norden – slipper nytt reklamekonsept
Den svenske skjønnhetsgiganten tar neste steg for å fremme varemerket.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Vårt forrige konsept var utrolig effektivt for å øke merkekjennskapen. Nå er vi det mest kjente og sterkeste merket i skjønnhetskategorien i Sverige, og vi begynner å se de samme resultatene i resten av Norden. Skjønnhetsinteresserte vet hvem vi er og vet at vi har det største utvalget, sier CMO i LYKO Kalle Eliason, i en pressemelding.
I februar 2022 byttet LYKO byrå til Åkestam Holst NoA, som et neste steg i en offensiv satsing i Norden og etter hvert også i Europa. I disse dager vises første del av den nye kommunikasjonen, hvor formålet er å nå et bredere publikum og få flere til å like varemerket.
– Nå ønsker vi å ta neste steg, hvor fokuset er å bli et enda mer populært varemerke. Derfor legger vi til et tydelig varemerkelag i form av filmer som vi tror kan by på anerkjennelse og kanskje en god latter eller to. Vi legger et puslespill i kommunikasjonen for å kunne gire opp på sikt.
Utfordrer idealer
Konseptet er oppsummert i frasen «Hva enn du vil!», en kommentar til en skjønnhetsbransje preget av «regler», press og stress. LYKO har alltid villet utfordre skjønnhetsbransjens idealer og det bygger de videre på i det nye konseptet, heter det videre i meldingen.
– «Hva enn du vil» handler om å ikke ta ting for seriøst, men også om en slags individualisme og ytringsfrihet.
Lanseringskampanjen rulles ut på flere nordiske markeder og inkluderer blant annet TVC, kino, utendørs, DOOH, radio og sosiale medier.
– Ulike deler av kampanjen gjør selvsagt ulike jobber, men alt henger sammen takket være en rekke tilbakevendende elementer. Distinctive assets som vår planning-avdeling ville sagt. Vi er litt ekstra stolte av filmene, om det er lov å skryte litt, sier AD i arbeidsgruppen ved Åkestam Holst, Lisa Vaccino.
Skal bygge videre
Filmene er produserte av Giants & Toys og kretser rundt hodebry knyttet til skjønnhet. Kampanjen går live i Norge denne uken, og er det første steget i et langsiktig arbeid, forteller Vaccino:
– Det føles veldig gøy å jobbe med en kunde som deler våre verdier og vårt syn på kraften i et sterkt konsept. «Hva enn du vil» blir en base som vi kan bygge på i mange år fremover, fra små lokale initiativer til store internasjonale kampanjer.