Svenske PodX jakter podkastselskaper i Norge
Selskapet ønsker å bli en ledende internasjonal innholdsaktør innen podkast-produksjon.
Denne artikkelen er over to år gammel.
PodX Group planlegger å kjøpe seg inn i selskaper som driver med produksjon av podkaster i land som Norge. PodX satser på selskaper som har produksjon av podkast som sin primære virksomhet. Gjennom oppkjøp i mange land ønsker PodX å skape stordriftsfordeler i form av rettigheter, innholdskunnskap, markedsføring, kreativitet med mer.
Bak PodX Group står blant andre Pophouse Entertainment som senest i august kjøpte selskapet Perfect Day.
– Vi fortsetter å investere i IP-rettigheter og vi vil tidlig være med i podkastindustrien hvor vi ser muligheter i et marked som vokser eksplosivt raskt. Det finnes mange dyktige innholdskreatører med stort potensial for kommersiell utvikling. Teamet på PodX har en perfekt blanding av kompetanse for å lykkes. De har til sammen en lang erfaring fra både bransjen for lyd med flere podkastsatsinger bak seg – samt bransjen for TV- og filmproduksjon hvor de har bygd fremgangsrike selskaper, sier Johan Lagerlöf, Head og Investment hos Pophouse i en pressemelding.
Per i dag har selskapet en ledelse i Stockholm samt agenter og samarbeidspartnere i Europa og i Latin-Amerika.
– Vi vil hjelpe podkastkreatører med å utvikle seg samt vokse. Det finnes mange talenter i bransjen – og som skaper et fantastisk innhold. Men mange savner ressurser for å realisere sine drømmer. PodX Group skal være aktive eiere å tilby finansiering, forretningsutvikling, internasjonalisering og kommersialisering i selskaper som vi velger å investere i, sier CEO Staffan Rosell hos PodX Group.
– Og vi håper at vi kommer i land med investeringer også i Norge i 2022. Vi har knyttet gode kontakter, og vi har dialog med spennende aktører, sier Staffan Rosell.