MENINGER:

Podkastannonsører begynner i feil ende

«Det er ikke noe problem å snakke om bleier og kjøttdeig i podkastreklamer, men det blir et problem når du ikke vet hvem du snakker til. », skriver Jon Marius Roald, podkast-ansvarlig i TRY Råd.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag skrev Jørgen Bakken at podkastreklamene har blitt for dårlige, og at podkastannonsører må unngå å bli grunnen til at lytterne slår av podkasten.

Det er jeg selvfølgelig helt enig i, men jeg savner noen meninger om hva som utgjør en god podkastreklame. Det er ikke nok å si at reklamebransjen har en «gyllen mulighet til å få inn budskapet på en kjapp, enkel og presis måte». Det er jo det de fleste prøver på.

Jeg er heller ikke enig i at en god podkastreklame ikke kan handle om bleieavtaler, billig kjøttdeig eller et regnskapsbyrå. For hvis du ligger som en lydannonse inne i en podkast om barneoppdragelse og familieliv, så er det jo helt naturlig å snakke om bleieavtaler. Og hvis du annonserer i en podkast om næringsliv kan du fint snakke om regnskapsbyrået ditt.

Alt handler om å lage en annonse som ikke bryter med forventningene lytterne har til podkasten sin, men som heller speiler podkastens tema, format eller uttrykk.

Podkast er ikke radio

Bakken har helt rett i at podkastreklame og radioreklame er to vidt forskjellige ting. Eller, det bør være det, men det er dessverre mange som ignorerer dette skillet.

En radioreklame skal fange oppmerksomheten, siden radio for mange er et bakgrunnsmedium. En podkastreklame trenger ikke det – oppmerksomheten har man allerede. Men den må i mye større grad rettferdiggjøre sin egen eksistens, fordi den avbryter.

Da er det viktig at du som lytter opplever at annonsen snakker direkte til deg og at tematikken er relevant eller interessant. Eller kanskje er det nok at annonsen føles riktig – at den sklir rett inn i lydbildet.

Begynn i riktig ende

I mange deler av reklamebransjen begynner alt med et konsept. I podkastverdenen er dette kanskje feil sted å begynne. I en podkast er konseptet allerede satt – det er årsaken til at lytteren har valgt å lytte.

Her har jeg en oppfordring til alle podkastannonsører: Begynn med hvem dere ønsker å nå, og finn ut hvilke podkaster de lytter til. Dette er podkastene dere vil annonsere i. Bli kjent med disse podkastene. Hva består en typisk episode av? Hvordan snakker programlederne? Er podkasten dialogbasert eller fortellerbasert? Hvordan er lydbildet?

Så lager dere annonser som stemmer overens med svarene på disse spørsmålene.

Det er spesielt ett grep jeg synes veldig mange flere bør benytte seg av i podkastannonsering, og det er ekte dialog. En stor andel av podkaster har samtale som fremste virkemiddel, og praten er ofte preget av en mer hverdagslig tone enn man finner på radio. Da er det naturlig at dette også videreføres inn i reklamene.

Dropp skuespillet og oppleste manus. Snakk heller med noen som faktisk bruker produktet eller tjenesten dere reklamerer for, eller la dere selv intervjue om den tematikken dere ønsker å formidle. Dette inviterer til den nærheten og menneskeligheten som podkastlytterne ønsker seg.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS