MENINGER:
Ikke vær grunnen til at noen skrur av podkasten du har betalt for å være assosiert med
«Podkastreklame kan være spisset og veldig bra, eller det kan være støy.», skriver Jørgen Bakken.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Radioreklame har blitt podcastreklame, og et eller annet sted på veien mistet podcastprodusentene herredømme over sitt eget produkt.
De satt der med verdens kuleste idé. Lyd rett i øret. Gode produksjoner, og dårlige produksjon, men alle med et budskap som snakket rett til lytteren. Om det er Morten og Vegard som snakker kjendisfjas til deg, eller om det er Even som snakker om mørke historier, så er det akkurat deg de snakker til. Du. Du har meldt deg på, og Tåkepraten er like aktuell for deg, som Harm og Hegseth.
Og her har reklamebransjen en unik mulighet til å møte lytterne på samme nivå. Få inn budskapet på en kjapp, enkel og presis måte.
Men i stedet får jeg vite om bleiavtaler, hvor billig kjøttdeigen er og hvilket regnskapsbyrå utrolig mange foretrekker. Og de er så frekke at de avbryter meg, midt i kosen.
Den gode følelsen jeg har med podkasten? Jeg blir dratt ut av det. Og spesielt hvis det kommer flere radioreklamer på rad, radioreklamer jeg ikke kan ignorere, slik jeg kan på radio fordi radio er et bakgrunnsmedium. Også kommer det tullestemmer, bråkete heisamusikk og de teiteste ordspill som ikke når opp til dadjokes.com.
Er reklamen like effektiv? Eller mister den sin effekt? Og gjør da reklamebransjen jobben sin hvis folk begynner å hate regnskapsbyrået som reklamerer nesten et helt år på samme podkast? Hvis de må holde på så lenge for å få effekt, er det lytterne det er noe galt med? Eller er det formatet til reklamen. Formatet som driller seg inn i hjernen?
For noen år siden hørte jeg en pastillreklame som gikk igjennom flere produksjoner hos et mediehus. En del valgte å lese rett opp fra et ark. Det var som å høre Frasier i den klassiske sitcomserien lese opp reklame med all sin mislighet. Noen løste heldigvis oppgaven. Snakket om produktet på en engasjerende måte, de eide sponsen. Andre klarte ikke å bli med på leken. Ikke alle var like keene på å snakke om en pastill.
Podkastreklamer må bli bedre. Podkastreklame kan være spisset og veldig bra, eller det kan være støy. Og du vil ikke være støyet i folks liv. Lytterne ønsker tross alt ikke å høre på reklame. Det er ikke derfor de har valgt å sette på podkast. Ikke vær grunnen til at noen skrur av podkasten du har betalt for å være assosiert med.
———————————————-
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.