Julepraten 2023:
Pål tror 2024 vil være et modningsår for AI
– For meg er AI nå en hest i full galopp, uten rytter - men at 2024 blir året hvor rytteren setter seg tydelig på plass i salen.
KOM24 har stilt sju spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.
I dag er det senior kommunikasjonsrådgiver Pål Drage som svarer i julepraten.
– Hva gjør du i julen?
– Julen er tid for å gå i lavt gir. Hvilket betyr mye familietid, tid til å treffe familie som man ikke så ofte ser, og selvfølgelig god og fetende mat. Det blir også tid til å treffe svigermor, til og med...
– Hva står på middagsbordet på julaften?
– Vår familie har røtter fra en liten bygd i Hardanger, og er nærmest programforpliktet til å ha pinnekjøtt på julaften. Røkt, naturligvis. Og min mors deilige karamellpudding for å avrunde det hele. Så da er kaloriinntaket og gode smaker, mer enn godt nok ivaretatt.
– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?
– Nå mener jeg man generelt bør være varsom med å anbefale så mye til andre. Men for meg blir jula litt varmere med stemmen til Nat King Cole. Ellers så har jeg blitt ganske god på å finne unnskyldninger for å unngå Love Actually
– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?
– Jeg er usikker på om ordet morsomt er riktig, men for meg var det å fri til sin kjære en god opplevelse
– Hva skal du bli bedre til neste år?
– Når man blir voksen, så blir man flinkere til å gjøre hva man vil. Men da må man også finne ut hva man vil. Så det blir fokuset.
– Hva er din spådom for kommunikasjonsbransjen i 2024?
– Bruken av AI er en spennende reise for alle i kommunikasjonsbransjen. Men jeg tror 2024 vil være et modningsår for AI, hvor ikke bare mulighetene, men også begrensningene blir mer fremtredende. For meg er AI nå en hest i full galopp, uten rytter - men at 2024 blir året hvor rytteren setter seg tydelig på plass i salen. Jeg vet ikke om det er en spådom - kanskje mer et håp, men jeg tror også at 2024 blir et år hvor man i større grad inkluderer verdien av å benytte redaktørstyrte medier som et kvalitativt beslutningsgrunnlag for medievalg hos reklamekjøperne og mediebyråer.
– Hva er ditt nyttårsforsett?
– Prøve det jeg ikke kan, eller har gjort før.