PR-gründer selger til USA
McDonald's-prosjektet var utgangspunktet for partnerskapet mellom Boldt og BPI.
I 2018 grunnla Morten Petterson, tidligere sjef for Burson Marsteller, Boldt i Norge. PR-byrået har siden samlet erfarne rådgivere i Norge, Brussel, London og flere andre europeiske byer innen strategisk kommunikasjon og politikkutforming.
Nå blir Boldt kjøpt opp av det amerikanske byrået Bully Pulpit International (BPI).
God industriell avtale
– BPI er et svært profesjonelt og solid rådgivningsselskap innen politisk analyse og kommunikasjonstjenester. De matcher oss svært godt, noe som gjør dette til en god industriell avtale, sier Morten Pettersen til KOM24.
Kampanje omtalte oppkjøpet først.
Med BPIs kjøp av Boldt og deres satsing i Europa og Norge, får kundene tilgang til innsikt i hvordan politiske prosesser, beslutninger og kommunikasjonsaktiviteter i USA påvirker strategiske muligheter og utfordringer i både det amerikanske og globale markedet.
– Vi står foran et år med viktige valg i både EU og USA. Utfallene vil påvirke norske bedrifters muligheter og strategiske retning i årene fremover, sier Pettersen.
I dag har Boldt omtrent 50 ansatte. Sammen med det amerikanske byrået vil de to selskapene nå inkludere totalt 250 medarbeidere, spredt over seks land og ti kontorer: Berlin, Brussel, Chicago, Washington D.C., Düsseldorf, London, New York, Oslo, San Francisco og Zürich.
I fjor hadde Boldt en omsetning på 27 millioner kroner i Norge, med et overskudd før skatt på over fire millioner kroner. Morten Pettersen ser positivt på det kommende året, og uttaler:
– Det blir et godt år. Nå er Boldt representert i fem land. Samlet sett ser det ut til å bli et sterkt år, både globalt og i Norge. Vi har opplevd jevn vekst og har hatt et solid år på alle fronter.
McDonald's matchet dem
Samarbeidet begynte med en innledende kontakt gjennom en felles kunde.S
McDonald's globale sjef, Jon Banner, bekrefter sin rolle som matchmaker i en pressemelding:
– Jeg har jobbet med både BPI og Boldt i mange år, og jeg ser fram til å se veksten og suksessen som kommer fra partnerskapet deres.
Optimal tid for fusjon
Administrerende direktør i Boldt, Jeremy Galbraith, ser på fusjonen som gunstig gitt det nåværende politiske landskapet og de økende kravene selskaper møter for å gjennomgå transformasjoner i både Europa og USA.
– Boldt jobber for noen av verdens største selskaper på en rekke kritiske områder, og gitt BPIs tjenestetilbud og kultur, er dette en naturlig match. Dette neste kapittelet vil ha mye å tilby våre klienter og vårt team, og muliggjøre investeringer for å akselerere veksten vår ytterligere, sier Galbraith.
BPI-toppen Andrew Bleeker er også glad for at deres amerikanske byrå nå får tilstedeværelse i Europa.
– På temaer som det grønne skiftet, AI, personvern og konkurransepolitikk, må selskaper nå ut over Washington og Brussel og inn i viktige europeiske velgerområder. Vi er glade for å legge til Boldts usammenlignbare seniorlag over fem land, inkludert de viktige europeiske knutepunktene Brussel, Berlin, London, Oslo og Zürich, i vårt eget tilbud i USA, sier Bleeker.