Slik kan AI-kappløpet påvirke bransjen i 2024
Google, OpenAI og flere andre aktører jobber på spreng for å utvikle de beste AI-verktøyene. Hva kan det bety for markedsførere og kommunikatører?
For litt siden kom nyheten om at Google lanserer «Gemini». Tech-giganten ønsker å konkurrere med OpenAI og deres ChatGPT og GPT-4.
En undersøkelse fra Teft forrige måned viste at både markedsførings- og reklamebransjen har omfavnet de nye verktøyene. Teknologidirektør i ANFO, Fredrik Pettersson, sier at utviklingen har vært betydelig.
– Bransjen har selvfølgelig fått merke ringvirkningene av dette. Allerede nå ser vi at generativ AI bidrar med å løse oppgaver på en mer effektiv måte. Jeg synes at det er ekstremt spennende å følge med på utviklingen og hvor stor fart den har, sier Pettersson til KOM24.
Kommer mer
ChatGPT ble lansert 30. november i 2022, og fikk over 100 millioner brukere på to måneder.
Pettersson spår at utviklingen vil gå enda raskere i 2024.
– Det skjer oppdateringer og nyutviklinger hele tiden, og vi er fortsatt bare i startgropa. Så det er bare å holde på hatten!
– Hva er ditt inntrykk av bransjens holdning til å ta i bruk AI-verktøyene? Er de ivrige nok, eller kunne de vært mer påskrudd?
– Det er stor variasjon i holdningene til AI ute i bransjen. Noen er ivrige og interessert i nye AI-teknologier, mens andre er mer forsiktige og avventende. Det er en fin balanse mellom å være innovativ og ta til seg nye teknologier, og det å safe med å være nøktern og ikke ta rollen som first mover.
Bransjen kunne generelt vært mer proaktiv med å utforske og implementere AI-verktøy, mener Pettersson.
– De siste månedene ser jeg at engasjementet har økt, men dette burde skjedd tidligere. Samtidig må vi vise forståelse for at det er et vanskelig landskap å navigere i. Spesielt når det mangler retningslinjer for etikk, personvern og opphavsrett.
– Dundre på
Bruken av ChatGPT har vært hyppig diskutert på flere konferanser og arrangementer i år. OpenAI har tatt en slags lederposisjon, men kommer til å bli utfordret fra flere hold.
– De store teknologiselskapene som OpenAI, Google og Meta kommer til å dundre på med utvikling. I tillegg tror jeg også at både nye og etablerte open sorce-modeller får et stort oppsving i det neste året, sier Pettersson.
– Hvem tror du stiller med størst muskler i dette kappløpet?
– Jeg tror definitivt at OpenAI, Google, Meta og Microsoft har de største musklene. I tillegg er jeg spent på hva Apple sitt bidrag blir i AI-kappløpet i 2024.
– OpenAI har kommet langt med GPT4-modellen, og GPT5 er sikkert rett rundt hjørnet. Etter å ha sett demo av Google Gemini så er det ingen tvil om at Google også bruker enorme ressurser på å utvikle en konkurrent til ChatGPT.
Mener disse kvalitetene vil bli bedre
Nello Blaser er førsteamanuensis ved institutt for informatikk ved Universitetet i Bergen.
Han sier at utviklingen innen kunstig intelligens har vært imponerende, men at mediene også bidrar til å blåse det litt opp.
– Det har ikke vært et så stort steg framover som mange kanskje tror. Det fantes språkmodeller som fungerte godt for to år siden også, men de har blitt veldig mye bedre, sier Blaser.
I hans øyne vil utviklingen i 2024 skyte fart på spesielt tre områder.
– Det første handler om at modellene vil tilpasses til mer spesifikke oppgaver. Det kan for eksempel være innenfor journalistikk eller kommunikasjon.
– I tillegg kommer de til å bli bedre på andre ting enn å generere tekst. Bilder og videoer, for eksempel.
Det tredje som Blaser trekker fram, handler om hvordan mennesker kan samarbeide med kunstig intelligens.
– På tekst er det nå ganske enkelt å justere det du får ut ved å for eksempel si «kan du reformulere denne bestemte setningen?». Dette vil også bli enklere med AI-genererte bilder og videoer.