Ett år siden ChatGPT kom – så mange i bransjen bruker generativ KI
Teft har spurt 1250 bransjefolk. Her er svarene de kom med.
– Når vi ser på resultatene at 70 prosent bruker AI, da er det bare et spørsmål om når er vi på hundre prosent. Det skjer kanskje allerede i år?
Det sier Ole Janzso, leder for kommunikasjon i Teft, til KOM24.
Torsdag 30. november er det ett år siden verden ble tatt med storm, da ble prototypen av ChatGPT lansert og folk tok helt av. På to måneder fikk den over 100 millioner brukere verden over.
Nå er det så mange som vil bruke ChatGPT at de har måttet innføre ventelister for de som vil ha ChatGPT 4.
Mediebyråene unngår generativ KI
Teft har nå sjekket med 1250 bransjefolk om deres forhold til AI og tallene viser at både reklame og markedsføringsbransjen har omfavnet generativ KI.
Tallene deres viser at hele 70 prosent bruker generativ KI enten daglig eller av og til i sine arbeidsoppgaver.
Størst er bruken blant Performance/Martech, der hele 89 prosent bruker generativ KI daglig eller av og til.
Og der Performance/Martech har 27 prosent daglige brukere er mediebyråene helt nede i seks prosent daglig bruk.
Janzso har ikke et klart svar på hvorfor det er slik, men peker på at mediebyråene er veldig teknisk avanserte på sine plattformer.
– Jeg er helt sikker på at det ikke handler om mediebyråenes forhold til teknologi, men deres rom for raskt å adaptere denne typen teknologi, sier han.
Undersøkelsen viser også at topplederne er aktive brukere, der 17 prosent bruker teknologien daglig og 54 prosent av og til.
– Det har vi aldri sett før
Bruken er og høyt i de fleste aldersgrupper. Det er ikke bare de unge som bruker ChatGPT og Dall-E og de andre teknologiene.
– Generativ KI er veldig veldistribuert, det er noe alle bruker i bransjen benytter seg av, heller enn at lederne snakker om at man bruker det. Det har vi jo aldri sett før. Det er ikke bare snakk, det er praksis, sier han.
Han peker på en stor forskjell på generativ KI og andre teknologier som har kommet før. Da har det gjerne tatt lang tid før det er arbeidsoppgaver for folk, nå er det mer omvendt.
– Nå jobber folk med det og man hører ikke mye strategiprat rundt KI fra ledere i våre bransjer, sier han.
Men selv om bruken er svært høy i bransjen er det fortsatt svært få som har fått opplæring i bruken.
Mindre enn en av fem av de spurte har fått opplæring.
– De har bare latt det skje
– Det er ganske lavt, særlig når du ser hvor høy bruken er. Det betyr jo at selskapene ikke har bestemt seg for hvordan de skal lære bort KI. De har bare latt det skje, sier han.
Bare 18 prosent av de spurte bedriftene har laget retningslinjer for bruken av generativ KI.
Janzso sier at han tror noe av årsaken til det er at generativ KI er en personlig løsning som hjelper deg på din måte og der du må selv vurdere om den hjelpen du får er god eller ikke.
– Det tror jeg gjør det vanskeligere for toppledere å si at slik forholder vi oss til KI, sier han.
Det er stor forskjell på de ulike bransjene. I reklamebyråene er det bare ni prosent av byråene som har laget retningslinjer mot hele 40 prosent av mediebyråene.
Janzso er helt klar på at byråene trenger ikke å leite etter egne KI-eksperter i framtida. Han mener heller ikke bedriftsledere bør bekymre seg for de negative effektene som arbeidsplassene til folk, som man trodde i begynnelsen.
– Om man ikke har satt seg inn i det og enkeltheten ved det og lavterskelopplevelsen blir man litt redd. Så tror man at man trenger en ekspert, for det er man vant med i vår bransje. Men nei, du trenger nok KI-kompetanse hos dine folk så de kan fortsette og være de spesialistene de er, sier han.