Dette er gjengen fra POL og Posten som var på scenen og hentet hjem tidenes første AI-gull i MarTech Awards.

Posten Bring og POL stakk av med tidenes første AI-gull

Ville ikke bare lage en AI-kampanje. Det måtte fungere for kundene også. 

Publisert

(Brød & Sirkus): – Det vi var opptatt av var ikke å bare lage en AI-generert kampanje, gå inn i Midjurney og lage bilder som er morsomme. Det vi ønsket var å ta i bruk teknologien og sette den sammen, de vi jobbet sammen med. DVA Studio i Stockholm, de hadde heller aldri hatt en sånn utfordring.

Det forteller Marius Eriksen, partner og strategisk rådgiver i POL til KOM24.

– Mer sympatisk

Torsdag var han på scenen og hentet hjem gull i tidenes første pris for AI-generert innhold på ANFOs MarTech Awards på Brød & Sirkus midt i Oslo sentrum, for deres kampanje for Posten Bring.

Rundt 100 personer hadde møtt opp for å få med seg prisutdelingen. 

Posten Bring og POL sikret seg gull for deres kampanje der man lar sine potensielle kunder få se sin egen bedrift bli avsender av en reklamefilm.

– Det var målet vårt. ikke bare bruke AI-ting i en kampanje for Bring, vi ville gi noe tilbake til kundene, ikke bare skryte av Posten Bring.

Eriksen sier at det å sette alle disse teknologiene sammen er aldri gjort før i en løsning som skal være så enkel for ikke-teknologer å bruke. 

– Det er noe mer sympatisk å kommunisere på den måten der enn å sette oss selv foran. Det er noe med å spille på lag med kundene og tilby noe til dem, som gjør at vi kan få andre til å snakke godt om oss, i stedet for at vi står og snakker godt om oss selv. Og når vi lykkes med det, er det ekstra bra, sier markedssjef i Posten, Monica Solberg.

Hun sier at Posten Bring har en tradisjon for å tørre å prøve nye ting og viser blant annet til de årlige julekampanjene de har rettet mot privatmarkedet.

Solberg forteller om god mottakelse av kampanjen og at det ble i snitt lastet ned hundre filmer i uken i kampanjeperioden. 

– Ekstra gøy

– Det som er ekstra gøy med dette er å teste ut ny teknologi. Det er ikke noe rammeverk eller retningslinjer for det enda, så det er litt sånn prøve og feile-prosjekter. Men det har skapt veldig gode resultater for oss og det har skapt veldig positive ringvirkninger ut mot våre kunder og inn i våre salgsmiljøer, forteller hun.

Hun sier at dette har gitt selgerne deres en inngang til å snakke med SMB-kundene (små og mellomstore bedrifter). 

– Det er ekstremt mange SMB-kunder i Norge og vi får ikke muligheten til å snakke med alle de. Det er veldig få små bedrifter som har budsjetter til å lage reklamefilmer, så når du gir dem en løsning til å lage sin egen reklamefilm, så har du en knagg for å komme i dialog med kunden på som er litt annerledes, forteller hun.

AI-bilder for Nasjonalforeningen for folkehelsen av Schjærven Reklamebyrå AS & Nasjonalforeningen for folkehelsen sikret seg bronse i klassen og Du er ikke en fisk med Publicis & Flyte sikret seg sølvet. 

Powered by Labrador CMS