Thea Rustad, PR-ansvarlig i TRY Råd, foran juletreet.
Thea Rustad, fagansvarlig for PR i TRY Råd, foran juletreet.

Julepraten:

Thea er ikke i tvil om hva som var årets høydepunkt

2024 har vært et innholdsrikt år for Thea Rustad.

Publisert

KOM24 har stilt sju spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det fagansvarlig for PR i TRY Råd, Thea Rustad, som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen?

– I julen farter vi mellom Fornebu, Asker og Gvarv før skuldrene senkes helt når vi forlater kulden til fordel for Granka-varme. Den perfekte julekombinasjon spør du meg: Familie, norske juletradisjoner – så romjul i varmen.

– Hva står på middagsbordet på julaften?

– I min familie serveres begge deler; altså ribbe og pinnekjøtt. Sistnevnte er min soleklare julefavoritt.

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?

– En salt, og for noen rar, smakskombinasjon jeg er oppvokst med: Ribbe i lefse med (masse) smør og aromat-krydder.

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– I mars fikk vi vår første datter, det har definitivt vært årets høydepunkt. Morsom er hun også!

– Hva skal du bli bedre til neste år?

– Jeg kommer ikke til å bli bedre i golf, så jeg kan jo heller bruke fritiden til å bli en bedre stuper og lese noen flere bøker.

– Hva er din spådom for kommunikasjonsbransjen i 2025?

– I samråd og diskusjon med andre spåkoner- og menn i TRY ble listen over smådommer lang: Nye regler til bærekraftrapportering skaper muligheter for å integrere historiefortelling, innovasjonsgapet fortsetter å øke og vi som kommunikatører får mer å gjøre i arbeide med å tette det og Bluesky blir en reell utfordrer til X(?). Samtidig har bransjen en jobb å gjøre for å hjelpe merkevarer med langsiktig posisjonering – selv i økonomisk vanskelig tider.

– Vi kan ikke heller ikke spå 2025 uten å nevne AI; nå med lanseringen av Sora. Det er ikke å komme unna at de som behersker AI vil rykke mer i fra – samtidig som betydningen av det autentiske og menneskelige kanskje blir viktigere enn noen gang. Å fortelle de ekte historiene som fremmer verdier og bygger kultur.

– Og om vi skulle kommet med noen ønsker for hvordan 2025 blir: I en stadig mer polarisert verden så kan kommunikasjon bidra til å nøre opp under forskjellene ved å lage innhold som treffer jenter vs. gutter, gen z vs. boomers eller kjøttspisere vs. veganere. Kan vi ta et større ansvar for å lage kommunikasjon som forener og samler oss om noen felles verdier?

–Hva er ditt nyttårsforsett?

– Jeg tror aldri jeg har satt meg et nyttårsforsett, men et fornuftig ett ville vært å begrense skjermtiden. Allerede inspirert av dyktige TRY-kollegaer sitt arbeid med skjermhelse for Telia.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS