– Når jeg fant ut at det ikke var noen jobb å komme tilbake til etter barselspermisjon, bestemte vi oss for å starte et selskap
– Dagens situasjon med Covid-19 har sendt oss flere år inn i den digitale utviklingen hvor sosiale medier bare blir enda viktigere.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Høsten 2020 startet Maria Sagvik Linde og Kaja-Marie Christensen opp et eget kreativt digitalbyrå, Someday Creative. Da begge opplevde at jobben ble hardt rammet av korona, begynte de å snakke om eget selskap våren 2020, skriver de i en pressemelding til KOM24.
Linde kommer fra Ticket Feriereiser, hvor hun jobbet som markedskoordinator. Christensen har tidligere jobbet som digital markedsansvarlig for Promenaden Management.
Hadde ikke jobb å komme tilbake til
– Da koronapandemien kom ble reiseliv hardt rammet, og vi begynte å snakke om å starte eget selskap allerede våren 2020. Når jeg fant ut at det ikke var noen jobb å komme tilbake til etter barselpermisjon, bestemte vi oss for å starte selskapet Someday Creative, sier Linde.
På grunn av nedbemanning opplevde også Christensen å bli sagt opp i en jobb hun hadde hatt over tre år. Hun så derfor en mulighet til å starte for seg selv. Siden da har hun jobbet som konsulent innen sosiale medier for flere selskaper, som Jøtul, Sportmann og Bjørklund.
– Dagens situasjon med Covid-19 har sendt oss flere år inn i den digitale utviklingen hvor sosiale medier bare blir enda viktigere. Godt autentisk innhold og kontinuitet er et «must» om du vil oppnå synlighet og engasjement. Dette kan være vanskelig å oppnå dersom man ikke har en egen ansatt dedikert til dette - og det er der vi kommer inn. Vi kan, som konsulenter, hjelpe bedrifter med å lykkes med nettopp dette, sier Kaja-Marie.
Har lansert podcast
I januar i 2021 ble Someday Creative lansert, og de har rukket å skaffe kunder som Oslobukta og Ski Storsenter.
Både Linde og Christensen har utdanning fra Handelshøyskolen BI og begge har jobbet med innholdsproduksjon og sosiale medier siden. Someday Creative skal hjelpe bedrifter med produksjon av foto og video, strategi og publisering i ulike sosiale kanaler, produksjon av artikler og influencer marketing kampanjer. Begge erfaringer fra begge sider av bordet, som både Influencere og annonsører.
Sammen har de også lansert podcasten Someday Podcast med innslag av sosiale medier, entreprenørskap, foto, karriere og personlig stil.