Publicis-sjefen om sammenslåing: – Kjempespennende
Ser på gigantfusjonen som ubetinget positivt.
– Dette er kjempespennende. For vår det er det ubetinget positivt. Nå får vi et mer kraftfullt og aktivt nettverk å forholde oss til.
Det sier Publicis-sjef Peder Mittet til KOM24.
Tirsdag denne uken kom nyheten om at Publicis Groupe slår sammen sine byråer Leo Burnett og Publicis Worldwide til ett kreativt nettverk kalt Leo.
Med det samler de 130 byråer og 15 000 ansatte – 8 000 fra Leo Burnett og 7 000 fra Publicis Worldwide – fordelt på 90 land under ett navn.
Dette vil gjøre det til det største kreative nettverket innen Publicis Groupe. Tidligere var Leo Burnett Publicis' største kreative byrånettverk.
I Norge er Publicis representert ved Kitchen, MSL og Starcom.
– Kitchen er født ut av Leo Burnett når det eksisterte i Norge back in the days og har vært en del av Leo Burnett-nettverket siden. Dette kommer til å gi et nytt skyv i det samarbeid og det er fint for oss å ha tilgang på kjempeflinke oppdaterte kreative ildsjeler og arbeidsmetoder, sier Mittet.
Leo vil globalt bli ledet av medpresidentene Marco Venturelli, administrerende direktør og kreativ leder for Paris-baserte Publicis Conseil og kreativ leder for
Publicis Groupe Frankrike, og Agathe Bousquet, president for Publicis Groupe Frankrike.
Ifølge Bousquet har ikke konsernet planer om oppsigelser som følge av sammenslåingen.
Det jobber ca 70 personer innenfor det kreative i Publicis, som foruten av reklamebyrået består av innhold/SoMe, inhouse produksjon og data/teknologi.
– Man kommer til å merke et mye mer aktivt kreativt miljø i Publicis som kommer til å ta grep for å virkelig sørge for at kreativiteten får den plassen det fortjener framover, sier han.
– Kommer vi til å se et Kitchen som hevder seg mer i konkurranser fremover nå?
– Vi har ambisjoner om å komme høyere opp i konkurranser framover, dette er bare en av mange ting som skal bidra til det, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no