
Nicolai Tangen får klar tale fra kommunikasjonsstaben: – Ikke hell mer bensin på bålet
NRKs nye dokumentar gir et sjeldent innblikk i hvordan rådgiverne forsøker å moderere Oljefondets toppsjef i møte med politisk betente temaer.
Hvordan jobber kommunikasjonsrådgivere når sjefen er landets kanskje mest eksponerte byråkrat – og en av Norges mest frittalende toppledere?
I NRKs nye dokumentarserie «Oljefondet – På innsiden» får seerne et unikt innblikk i kommunikasjonen mellom Oljefondssjef Nicolai Tangen og hans rådgivere.
Et av temaene som skaper friksjon, er Tangens sterke ønske om at Oljefondet skal få investere i unoterte aksjer – såkalt private equity.
Det er et politisk betent tema, og motstanden fra Finansdepartementet og Stortinget er tydelig. Rådgiverne ser seg nødt til å minne sjefen på nettopp det da de sammen planlegger innlegget han skal holde for finanskomiteen noen uker senere.
– Det de norske politikerne sier nå, er at de er villige til å la de pengene du sier de ville fått, være. Da hjelper det ikke å lempe på det samme argumentet på igjen og på igjen. De skjønner hva du mener, de har hørt hva du mener. Men de er ikke sikre. Så jeg tror ikke du skal helle mer bensin på det bålet der nå, sier kommunikasjonsrådgiver Roar Wold til Tangen i et møte fanget av kamera.
Tangen svarer først med å si at det er «blindingly obvious» at fondet går glipp av penger, men godtar til slutt anbefalingen:
– Nei, men det er fint. Da gjør vi ikke det, konkluderer han
Gjennomgående forsøker rådgiverne å dempe Tangens utspill, og det er kommunikasjonssjef Line Aaltvedt som advarer mot å bruke uttrykket «tjenesteforsømmelse» i høringsinnlegget.
– Jeg tror du er veldig tjent med å ikke gå for hardt ut, sier Aaltvedt i dokumentaren.
Tangen protesterer – og insisterer på at «tjenesteforsømmelse er et godt ord». Men han velger likevel å utelate det fra det faktiske innlegget han holder for finanskomiteen 30. april.

Dokumentaren viser også hvordan kommunikasjonsdirektør Marthe Skaar setter ned foten da Tangen vil håndtere en sak på egne premisser i sosiale medier.
Da Oljefondssjefen får kritikk for å bruke hersketeknikker under et besøk på Handelshøyskolen BI, blir han overrasket. Etterpå foreslår han å legge ut et innlegg på LinkedIn – for å skryte av hvor godt sesjonen gikk.
Forslaget får kontant avslag. Da han ringer kommunikasjonsdirektøren, kaller hun ideen for «skikkelig dårlig» – høyt og tydelig i telefonen.
Tangen legger bort innlegget og innrømmer at det noen ganger er greit å ta en fot i bakken. Ikke alle ideene hans er like gode, erkjenner han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no