Den store kommunikasjonsprisen.
Gjengen fra Oljefondet mottok gull i en av kategoriene. Fra venstre: Halvor Pritzlaff Njerve, Sigurd Brekke, Marit Kristine Bjøntegård og Marthe Skaar.

Oljefondet vant prestisje-pris: – På ingen måte en enkel jobb

Marthe Skaar og kommunikasjonsavdelingen i Oljefondet ble hedret på Den store kommunikasjonsprisen.

Publisert

(Røverstaden, Oslo): Oljefondet stakk av med prisen som årets beste kommunikasjonsavdeling på Den store kommunikasjonsprisen.

Avdelingen, ledet av Marthe Skaar, hadde sterk konkurranse i kategorien. Sølv og bronse gikk til henholdsvis Forsvaret og Kreftforeningen.

– Det er veldig hyggelig å få en sånn pris. Vi har en ambisjon som står veldig sterkt om å være åpne. Det er en viktig del av strategien vår, og noe vi har jobbet systematisk med i fire år, sier Skaar til KOM24.

– Viktig

Fra scenen snakket hun varmt om ledelsen i fondet, og fremhevet viktigheten av at de som jobber med kommunikasjon er representert i konsernledelsen.

– Det er viktig fordi kommunikasjonsstrategi bør være en del av den overordnede strategien, og ikke noe som bare foregår på siden. Det er tydelig forankret i toppen at dette er noe vi skal satse på.

Sjefen i Oljefondet, Nicolai Tangen, har blitt et svært kjent fjes for både nordmenn og folk fra utlandet de siste årene.

Dette har også vært viktig, forteller Skaar.

Oljefondet har kontorer i Oslo, London, New York og Singapore.

– Man bærer et enormt ansvar når man jobber med kommunikasjon i Oljefondet. Det vi sier kan bevege markedene, og derfor var man veldig forsiktig med dette tidligere. Nå ser vi annerledes på det, og vi har ulike eksperter som uttaler seg på ulike fagfelt.

Utfordringer

Da Tangen fikk jobben som sjef, utløste det en stor debatt i Norge. Han var kjent som hedgefondforvalter og milliardær, og flere pekte på at dette kunne føre til interessekonflikter.

– Alle husker den mediekrisen vi sto i under ansettelsen i 2020. Det er vel en av to ting man husker fra det året, sammen med koronapandemien. Men etter fem måneder med mediestøy, hadde vi et valg. Vi kunne krype tilbake i skjul, eller legge en proaktiv og åpen strategi. Sammen med Nicolai valgte vi det siste alternativet, sier Skaar.

For ikke lenge siden var Tangen igjen gjenstand for diskusjon etter noen tekstmeldinger med Tesla-gründer Elon Musk.

Dette var også noe som kommunikasjonsavdelingen måtte hjelpe til med å håndtere.

– Vi er vant til å stå i situasjoner hvor vi må gjøre mange ting samtidig. Offentlighetsloven står sterkt i Norge, men siden vi er investert i det private markedet verden rundt er det ikke alle vi er i kontakt med som skjønner at det de sier kan offentliggjøres. Dette er på ingen måte en enkel jobb for oss kommunikasjonsmessig, sier Skaar.

Vil nå flere

Sammen med Skaar på Den store kommunikasjonsprisen var også Halvor Pritzlaff Njerve (senior social media advisor), Sigurd Brekke (leder for eksterne relasjoner og prosjekter) og Marit Kristine Bjøntegård (seniorrådgiver for eksterne relasjoner og prosjekter).

Noe av jobben når man kommuniserer for fondet, handler om å få folk til å forstå hva det innebærer at vi faktisk har et fond.

– «what's in it for you?». Oljefondet og dets funksjon er noe som alle nordmenn bør kjenne godt til, sier Bjøntegård.

– Det er viktig å være der folk er. Mange tenker at det handler om å være på sosiale medier, men det er langt mer enn bare det, la Njerve til.

Powered by Labrador CMS