Podme-sjefen om gigantunderskudd: – Økningen i kostnadene er derfor som forventet
– Podme er en viktig strategisk satsing i Schibsted
– Vi har en langsiktig plan for å sikre lønnsomhet i Podme, men kommer til å bruke tid på den reisen, skriver Kristin Ward Heimdal, daglig leder og ansvarlig redaktør i Podme i en e-post til KOM24.
Onsdag publiserte Schibsted sine digitale inntekter for 2022 og de viste en kjempevekst for Podme på inntektssiden fra 9,3 millioner kroner i 2021 til hele 60,3 millioner kroner i 2022.
Det er en økning på hele 547 prosent.
Men selv om inntektene skyter i været holder også utgiftene høy fart og nærmer seg 100 millioner kroner.
Underskuddet til Podme ble nemlig på hele 37,8 millioner kroner i fjor. Det er hele 20,1 millioner kroner dårligere enn året før.
Det til tross for at Podme i september 2022 gikk ut og sa at de hadde passert 200 000 abonnenter i Norge, Sverige og Finland og at det da var det raskest voksende abbonementsproduktet til Schibsted, noensinne.
– Podme er en viktig strategisk satsing i Schibsted for å lykkes med abonnement inn mot unge målgrupper. Derfor vil fokuset de neste årene fremdeles være å opprettholde vekst og bygge Podme sin posisjon i det norske markedet, for å sikre mest mulig verdi på lang sikt, skriver hun videre.
Hun skriver at de har hatt en god vekst siden de offentliggjorde de siste abonnementstallene på 200 000 betalende abonnenter i september 2022.
Hun skriver at Podme kommer til å opprettholde god inntektsvekst også i 2023. Men utgiftene kommer også til å fortsette å vokse.
– Podme er fremdeles et selskap som befinner seg i en investeringsfase, som innebærer at vi investerer betydelig i både innhold, produktutvikling og markedsføring. Økningen i kostnadene er derfor som forventet.
Hun sier de ser veldig positivt på markedet.
– Podme vokser fortsatt, og vi har foreløpig ikke erfart noe annet enn at det fremdeles er god betalingsvilje for innholdet vårt. Vi tror det handler om at vi har et sterkt tilbud som utgjør en viktig del av hverdagen for mange.