Trond Albert Skjelbred

Kursene er ikke billige – likevel vil toppledere ha dem

Nå er de blitt en viktig inntektskilde for Apriil PR. 

Publisert Sist oppdatert

– Det har blitt en veldig viktig fot for oss. Og en av grunnene til at Håkon Pettersen, som var finansbyråd her i Bergen, begynte hos oss, er fordi at han synes disse kursene virker veldig interessante og er noe han godt kan tenke seg å være med og utvikle videre.

Det sier Trond Albert Skjelbred, partner og PR-rådgiver i Apriil PR i Bergen.

– Skal vi gjøre noe sammen?

Kursvirksomhet for toppledere er blitt en stadig viktigere del for byrået og står nå for omtrent en tredjedel av omsetningen til byrået som i 2022 hadde 12,5 millioner kroner i inntekter.

Det hele begynte med en diskusjon for tretten år siden på nå nedlagte Augustin hotell i Bergen.

– Hva annet er det vi kan utvikle av produkter til våre kunder, som er unikt for oss og som ingen andre gjør, forteller Skjelbred at de spurte seg selv om. 

Han sier at han da begynte å tenke på en nytilsatt professor i retorikk fra Universitetet i Bergen, som han hadde hørt på Bergen næringsråds årskonferanse, Jens E. Kjeldsen. 

Skjelbred tok da kontakt.

– Jeg sendte en SMS der jeg skrev «Du jobber med studenter, du forsker på retorikk, jeg jobber med toppledere som bruker retorikk i hverdagen, skal vi gjøre noe sammen?», sier han.

De hadde et møte, kjemien var til stede og de ble enige om et samarbeid. 

Men en ting er å ha en god idé, noe helt annet er å få folk til å komme.

Skjelbred kontaktet mange toppledere som alle uttrykte stor begeistring for å gå på sånne kurs.

Utvider stadig

Men det er en lang vei fra å si at du vil ha slike kurs til å faktisk dukke opp på dem. For det er langt fra gratis å gå på slike kurs. 

Deltakerne må fort ut med 50 000 kroner hver. 

Men det første retorikk-kurset for toppledere ble arrangert i 2010 og nå har Apriil gjennomført 13 slike kurs med til sammen 71 deltakere. 

Begrensningen er Jens Kjeldsens kapasitet.

– Jeg kunne gjerne hatt fem kurs i retorikk i året, sier Skjelbred. 

Derfor har de utvidet kursporteføljen gjennom årene. Først var det etikk deretter utviklet de kurs i sosiale medier for toppledere, som etter hvert ble mer et kurs i LinkedIn for toppledere.

– Fordi det er det sosiale mediet vi synes er mest interessant, og egentlig topplederne også, sier han.

Deretter ble det krisehåndtering for toppledere, bærekraft og så politikk. Det nyeste kurset er i generativ KI. Alt med toppledere i fokus.

– Så vi utvider hele tiden konseptet da. Og i samarbeid med gjesteforelesere fra akademia eller næringslivet.

Skjelbred legger ikke skjul på at de ser på dette som en anledning til å gjøre mer sammen med kursdeltakerne seinere.

– Vi er jo sammen i 19 og en halv time, sant? Og da blir man jo veldig godt kjent. Så det kan jo også være en inngang til at vi gjør andre ting senere, sier han og peker på at terskelen er lavere om man allerede har møtt hverandre før. 

Hvor ofte de har kurs kommer an på om de har nok deltakere.

– Nå når det er tøffere tider i verden og folk har mindre råd, er det vanskeligere å få folk til å komme på kursene?

– Det synes jeg er vanskelig å svare på. Det er litt avhengig av hvilken type kurs det er, tror jeg, sier han.

Måtte utsette kurs

Skjelbred sier at han tror de kunne hatt både, tre, fire og fem retorikk-kurs årlig, men der er som nevnt knapphetsfaktoren er Jens E. Kjeldsen. 

– Noen kurs har vi utsatt hvis det ikke har vært nok deltakere. I høst utsatte vi en alumnisamling i retorikk som skulle vært i oktober samt et kurs i politikk og bærekraft til 2024, forteller han.

Samtidig fyller andre kurs seg opp.

Han mener det heller ikke er en quick fix å bare fylle på med kurs for å holde oppe omsetningen. 

– Så selv om det eventuelt var 30 prosent av omsetningen i år eller i fjor, så er det ikke sikkert det blir det neste år. Det kan jo være 20 prosent eller det kan være 35 prosent, sier han.

– Samtidig er det ikke noe vi må gjøre, vi gjør det for det er gøy, sier han.

– Men samtidig er det vel noe dere må gjøre, siden er blitt en så viktig fot for dere?

Calix Black Ndiaye mener det er viktig å bruke penger på å utvikle de ansatte.

– Ja, det er i hvert fall en viktig fot i forhold til mersalg, for vi blir kjent med kundene på en veldig god måte. Vi får tillit til hverandre. Men først og fremst er det faglig interessant, gjentar han. 

Blant deltakerne er det en tidligere sjømannsprest og det som var Norges største baskettalent i sin tid. 

Begge to er veldig fornøyde.

– Retorikk kan du alltid bli bedre i. Jeg har holdt mye taler og sånt, men man kan alltid forbedre seg. Det er den viktigste grunnen, men vi snakker også mye i jobben, så det å snakke overbevisende er også viktig, sier Ola Johannes Jordal, som har vært sjømannsprest men nå er EVP & Chief Of Staff at Corvus Energy.

– Aldri brukt så mye tid på en tale før

Han brukte kurset for å finpusse på talen sin om visjon, verdier og kultur.

Tidligere basketspiller, nå trener og markedsdirektør i Borea Asset Management AS, Calix Black Ndiaye er og fornøyd. Han sier at det å presentere et budskap er noe man kan bli bedre i. 

Han er trener for landets beste basketlag, Fyllingen, og brukte kurset for å holde en motivasjonstale før seriestart. 

– Jeg har aldri brukt så mye tid på en tale før, sier han.

– Men det er en høy pris ved å gå på et sånt kurs, er det verdt det?

– Jeg synes det, for er det en ting man bruker for lite penger på, så er det egenutvikling. Og om det at jeg går på et kurs gjør at jeg kan presentere ting en halv prosent bedre enn før kurset, så har vi hentet inn pengene ganske kjapt, sier han og sier man aldri skal undervurdere det å investere i sine ansatte. 

Powered by Labrador CMS