Tore Woll gir roret videre. Linn Johnsson trer inn som ny byråleder i Tante Randi fra 1. januar 2025.

Blir ny byråleder: – Nå skal vi ta tantemaska av og vise hvem Tante Randi virkelig er

Tore Woll overlater styringen. Etter tøffe år skal ny leder ta Tante Randi videre.

Publisert Sist oppdatert

– Kombinasjonen av menneskefokus og kreativitet gjør det utrolig spennende for en gammel planner som meg å lede Tante Randi, sier Linn Johnsson til KOM24. 

Hun tar over etter en periode der byrået har eksperimentert med alternative ledermodeller. Da Joachim Skageng forlot rollen som daglig leder i november 2022, gikk ansvaret tilbake til sjefs-tanta selv, Tore Woll.

– Tante Randi har et utrolig potensial. Er unikt byrå tuftet på unik metode, som setter mennesker i sentrum samtidig som man holder den kreative fanen høyt. Nå skal vi ta tantemaska litt av og vise hvem Tante Randi virkelig er, sier Johnsson.

Kampanje omtalte nyheten først.

Fra grandtanter til ny leder

Tore Woll grunnla Tante Randi i 2017 og var både daglig leder og kreativ leder de første fire årene. I august 2021 ga han fra seg rollen som daglig leder etter å ha kjent på belastningen ved å sjonglere begge roller.

Reklamebyrået til Tore Woll er oppkalt etter tanten hans, Randi Synnøve Devik, en antropolog som viet sitt liv til å synliggjøre menneskers verdi og bekjempe utenforskap.

Da Skagen forsvant til Storebrand, valgte byrået å omstrukturere og innføre en «grandtante»-modell for å fordele lederansvaret mellom nøkkelpersoner.

– Behovet handler ikke om en daglig leder, men behovet for daglig ledelse, forklarte Woll til KOM24.

Nå, etter et drøyt år med grandtantene ved roret, returnerer byrået til en mer tradisjonell ledelsesstruktur. 

– Linn er en av de skarpeste strategiske hodene i bransjen. Hun har vært her siden juni, og vi har fått testet hvordan vi jobber sammen. Det var viktig for meg at vi fant en strategisk motpart til min rolle som kreativ leder. Nå er det ingen tvil om at vi er opptatt av strategi, sier Woll til KOM24.

Johnsson tok over det strategiske ansvaret i Tante Randi allerede før sommeren. Hun har tidligere hatt stillinger i Anorak og Brunch, og hun har også vært reklameansvarlig i Storebrand – en rolle forgjengeren Skageng gikk til og fortsatt besitter.

Woll reflekterer også over perioden hvor byrået opererte med den såkalte «grandtante»-modellen:

– Det var egentlig bare en måte å fordele ansvar på. Vi er ikke et stort byrå, vi er bare 11 stykker. Ledelsen og administrasjonen er ganske smidig, sier han.

Han trekker fram Yvonne Sollihagen, som har hatt ansvar for den daglige driften, men påpeker at det strategiske produktet fortsatt trengte en styrking:

– Det er ikke veldig komplisert. Det handler mer om å jobbe med innovasjon, styrke det strategiske produktet og gjøre riktige valg fremover. Kanskje spesielt kommersielt. Det er Linn veldig godt egnet til å gjøre, sier han.

2024: «Antiåret til 2023»

2023 var et utfordrende år for Tante Randi. Byråinntektene falt med 31 prosent og endte på 8,1 millioner kroner. Til tross for kutt i kostnadene, ble året avsluttet med et underskudd på 1,7 millioner kroner.

Ved starten av 2023 hadde Tante Randi 15 ansatte, hvorav to på engasjement. Etter nødvendige nedbemanningsgrep ble staben redusert til ni ansatte ved inngangen til 2024. Nå, ved utgangen av året, har byrået økt bemanningen igjen og teller 11 ansatte.

– 2024 har vært «antiåret» til 2023. Skurken var 2023, og helten er 2024. Økonomisk har det gått veldig bra i år, og vi har hatt morsomme oppgaver som vi har tatt vare på, sier Woll.

Han understreker at fjoråret krevde tøffe valg:

– Det var ikke et bra år. Vi måtte gjøre endringer. Men 2024 har vært et veldig bra år. Vi har laget kreative løsninger vi er stolte av, gjort det bra i kreative priser og levert godt for kundene våre.

Woll er optimistisk for året som kommer:

– Vi ser allerede nå at 2025 kommer til å bli bra. Vi får utvidet tillit hos eksisterende kunder. Forhåpentligvis, ganske sikkert – selv om ingenting er helt sikkert – vil vi bli litt flere. Det blir Linn sitt valg, men det er sannsynlig at vi kommer til å få flere kreatører spesielt, avslutter Woll.

– Vi jobber med mange offentlige aktører, noe som stiller krav til å håndtere kompleksitet og koke omfattende informasjonsbehov ned til gode, kreative løsninger. Samtidig hører vi fra annonsører i mer kommersielle selskaper at de opplever økende kompleksitet og et større behov for hjelp til forankring internt. I 2025 ønsker vi derfor å ta vår velprøvde oppskrift inn i samarbeid med flere kommersielle merkevarer, avslutter Johnsson. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS