Ludvig fikk hjelp av førskolebarn fra Plassen barnehage med å rydde, da han markerte starten på kampanjen #likefinsomfør.

Ludvig fra Flåklypa skal holde Norge Rent

50 år etter sin maskot-debut for en ryddeaksjon, skal det folkekjære pinnsvinet nok en gang motivere til godt miljøvett.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Med emnetaggen #likefinsomfør ønsker Hold Norge Rent å motivere alle til å ta ansvar og rydde opp etter seg. I den anledning vender Ludvig fra Flåklypa hjem.

- Det er en stor glede å reintrodusere Ludvig denne sommeren. Det føles helt riktig at Ludvig med sin kjærlighet til naturen, er med og formidler hvor viktig det er å etterlate stedene vi ferdes og besøker like fine som før, sier prosjektleder Kine Lillerud i Hold Norge Rent.

Ludvig slik han ble tegnet av Kjell Aukrust i 1969.

I sommer blir Kjell Aukrusts Ludvig med Hold Norge Rent for å inspirere ferierende i Norge til å etterlate naturen #likefinsomfør. 50 år etter sin maskot-debut for en ryddeaksjon, skal det folkekjære pinnsvinet nok en gang motivere til godt miljøvett.

- Dette krever at vi alle er mer bevisste. Vi må ta ansvar for eget avfall, men også for egne ting når vi ferdes ute. Dette gjelder ikke bare i skog og fjell, men også i byene og bygdene våre, og ikke minst på sjøen og langs veiene våre, fortsetter Lillerud.

– Det er fantastisk at mange kommer seg ut i naturen og nyter sommeren her hjemme, men vi må vise hensyn til omgivelsene våre.

Ludvig så dagens lys i 1969, da Kjell Aukrust ble engasjert som kunstnerisk ansvarlig for den første Hold Norge Rent-kampanjen og tegnet miljøsvinet “Pinnsvinet”, som ikke brydde seg om søppelet han etterlot seg. Senere flyttet Ludvig til Flåklypa og ble til den folkekjære personligheten vi kjenner i dag.

Hold Norge Rent har samlet gode tips og råd om hva hver enkelt av oss kan gjøre for å redusere forsøplingsrisikoen og ta vare på stedene vi besøker.

- Vi utfordrer kommuner, lokalt næringsliv og alle som er på ferie i Norge til å bli med på dugnaden og holde Norge #likefinsomfør denne sommeren, avslutter Lillerud.

Sommerkampanjen #likefinsomfør er et felles initiativ for å begrense forsøpling og bevare naturen i samarbeid med blant annet Norsk Friluftsliv, Norges Seilforbund, Rene Havner, Den Norske Turistforening, Bergen og Omland Friluftsråd og Kristiansand kommune. Sommerkampanjen gjennomføres med tilskudd fra Miljødirektoratet og støtte fra Telenor Yng.

Powered by Labrador CMS