Vidar Singh mener det skjer fremskritt, men at det fortsatt er mye å ta tak i når det kommer til mangfold i norsk kommunikasjonsbransje.

Mangfoldsdebatten: – Bransjen må tørre å rekruttere fra nye kanaler

– Det å bare bomme på 20 prosent av markedet, det er litt sånn «mistake». Det er en mulighet som ligger der som man bare må gripe.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det sier Vidar Singh i mangfoldsbyrået Vi er OSS.

Tirsdag i forrige uke presenterte ANFO Annonsørforeningen, Kreativt Forum, Mediebyråforeningen, Grafill og Kommunikasjonsforeningen resultatene hittil av samarbeidet med mål om å øke mangfold i bransjen.

– Ikke tatt noe kvantesprang

På arrangementet, som fant sted i Grafills lokaler, lanserte bransjeforeningene en sjekkliste for rekruttering og en guide for å lage egen mangfoldsstrategi.

Blant de som var der for å snakke om mangfold var Singh, som mener det fortsatt er en lang vei å gå.

– Det var jo veldig, veldig homogent i lang tid. Så er det fremdeles kanskje en relativt homogen bransje og det er jo derfor ting ble tatt tak i i fjor. Det tar jo tid, så jeg er jo spent på utviklingen videre. Jeg tror ikke vi har tatt noe kvantesprang enda, i det hele tatt. Men jeg synes det er mange bra bevegelser, sier Singh.

– Hva bør gjøres videre da?

– Mangfold må være en integrert del av forretningsstrategien og så er det veldig viktig å anerkjenne at om man ikke klarer å se at dette her er bang for the bucks, at det har en økonomisk side ved seg også, så tror jeg det blir vanskelig, sier han.

Han peker på at en av fem nordmenn nå har minoritetsbakgrunn.

– Majoritetsbefolkningen vil alltid være den som er hovedmålgruppen til alle de store organisasjonene og merkevarene. Men det å bare bomme på 20 prosent av markedet, det er litt sånn «mistake». Det er en mulighet som ligger der som man bare må gripe, mener han.

– Bommer på en av fem nordmenn

Singh sier at det store buzzordet blant de store norske kommunikasjonsmiljøene er samfunnsforståelse.

– Om man da kjenner godt til 80 prosent av Norges befolkning, men er svake på 20 prosent, så vil man bomme på innsikt og analysearbeid om en av fem nordmenn. Det gir jo store utslag på sikt, peker han på.

Han sier det handler om å ha en spisskompetanse som gjør at man når ut til hele Norge.

– Det bør og være Kommunikasjonsforeningens fokus når de gir bistand til sine medlemmer, sier han.

Han trekker fram en positiv mangfoldsendring som har skjedd i bransjen over flere år, og det er at kvinneandelen begynner å bli bra nå. Men han mener fortsatt at minoritets og majoritetsbefolkningen i Norge ikke snakker bra nok sammen.

– Rekruttering fra andre områder

– Det blei så veldig synlig for oss under pandemien, det ble brukt veldig, veldig mye midler på å utvikle kampanjer som kanskje ikke fungerte så godt, mener han.

Singh mener det vil være en økonomisk gevinst i at mer mangfold bidrar til mer og annerledes kreativitet.

– Se på kjerneproduktet til reklamebransjen, det har vært mange av de samme kreative teknikkene som har gått igjen i mange, mange år. Så jeg tror nye tanker er superviktig, sier han.

– Det er derfor jeg tror at institusjoner som Høyskolen Kristiania og BI, det er ikke nødvendigvis folk som kommer gjennom de kvernene der, selv om det også har mangfoldsbakgrunn, at det er de som kommer til å skape mangfold. Jeg tror også bransjen må tørre å rekruttere fra andre områder, andre kanaler. For ellers blir man sittende og vente på utdanningsinstitusjonene ellers så får man litt culture fit i stedet for en culture add, mener han.

Powered by Labrador CMS