Henrik Hildre (Story House Egmont), Maren Aas Nakken (Mothership Stories) og Nils Ketil Andresen (Snakk Kommunikasjon)

Disse får tilskudd for å lage valgkampanjer i 2025

15 ulike aktører får penger fra Valgdirektoratet for å skape blest rundt årets stortingsvalg.

Publisert

Tilskuddsordningen har som mål å nå velgere som ikke like lett nås gjennom ordinære informasjonskanaler, eller velgere som trenger særlig tilrettelagt informasjon.

Søknadsfristen gikk ut i fjor høst, og nå er det klart hvem som får støtte.

Disse får tilskudd:

  • Bydelsmødre Norge får 182 000 kr.
  • Islamsk Råd Norge får 320 000 kr.
  • LIN Likestilling Inkludering og Nettverk får 390 000 kr.
  • Lyder Produksjoner får 550 000 kr.
  • Mothership Stories får 798 920 kr.
  • Munck Studios får 300 000 kr.
  • Samarbeidsfora for norsk tigryanere får 50 000 kr.

  • Snakk Kommunikasjon får 700 000 kr.

  • Stiftelsen Evangeliesenteret får 150 000 kr.

  • Klar Tale får 260 000 kr.

  • Stiftelsen Rettferd får 600 000 kr.

  • Story House Egmont får 500 000 kr.

  • TV BRA får 700 000 kr.

  • Ungt Initiativ får 800 000 kr.

  • DRENGR får 15 000 kr.

Totalt har Valgdirektoratet satt av 6.1 millioner kroner til ordningen i 2025. Til sammenligning var det satt av like under 5,7 millioner kroner til lokalvalget i 2023.

Av byråer som får tilskudd er Bergensbaserte Mothership Stories, som får 798 000 kroner. De har ikke fått penger fra ordningen tidligere. Bare Ungt Initiativ får mer, med 800 000 kroner.

Snakk Kommunikasjon får et tilskudd på 700 000 kroner, mens Story House Egmont får 500 000 kroner. Begge disse byråene mottok også penger før lokalvalget for to år siden. Da fikk de henholdsvis 650 000 og 400 000 kroner hver.

Snakk Kommunikasjon lagde for eksempel «Vikaren», en kampanje der de fikk med seg noen unge komikere og forsøkte å nå ut til unge velgere.

Men til tross for at flere aktører mottok tilskudd for å få både innvandrergrupper og unge generelt til å stemme, gikk valgdeltakelsen ned.

– I hvor stor grad hvert enkelt tiltak har bidratt til økt valgdeltakelse eller gitt økt kunnskap om valg, er vanskelig å måle nøyaktig. 

– Det er mange ulike faktorer som spiller inn på valgdeltakelsen. I tillegg til tilskuddsordningen, er Valgdirektoratets egne informasjonstiltak viktige, og ikke minst vil de politiske partiene spille en viktig rolle for å engasjere velgere, sa Kjetil Johansen, kommunikasjonsrådgiver i Valgdirektoratet, til KOM24 i desember.

Nils Ketil Andresen, daglig leder i Snakk Kommunikasjon, var godt fornøyd med de de leverte sist.

– Jobben vår er først og fremst å nå ut, og fortelle de unge at det er valg. Det er så opp til politikerne å sørge for at de engasjerer unge slik at de faktisk går og stemmer, sier Andresen. Sammenligner vi deltakelsen blant de unge med eldre målgrupper har nedgangen for de eldre vært større, sa han til KOM24 før nyttår.

Byrået, som tidligere het Nordic Screens, fikk også tilskudd før stortingsvalget i 2021. Den gangen mottok de 476 000 kroner.

– I hvor stor grad hvert enkelt tiltak har bidratt til økt valgdeltakelse eller gitt økt kunnskap om valg, er vanskelig å måle nøyaktig. Det er mange ulike faktorer som spiller inn på valgdeltakelsen. I tillegg til tilskuddsordningen, er Valgdirektoratets egne informasjonstiltak viktige, og ikke minst vil de politiske partiene spille en viktig rolle for å engasjere velgere, sa Johansen.

Stortingsvalget i 2025 gjennomføres 8. september.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS