Valgdirektoratet satser på Youtube frem mot Stortingsvalget
- At Valgdirektoratet har innvilget største del av midlene til norsk Youtube, viser hvilken rolle norske Youtubere har i dag.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Valgdirektoratet satser på Youtube-kanaler som viktig kommunikasjonsplattform for Stortingsvalget 2021. Det skal de gjøre sammen med Youtube-nettverket Splay og Youtube-kanalen YLTV .
Det opplyses i en pressemelding om at SplayOne har fått innvilget midler for distribusjon og produksjon av informasjonstiltak i forbindelse med årets valg. Sammen skal de få unge velgere til å engasjere seg i valget og gå til stemmeurnene vi september.
YLTV er Nordens største Youtube-kanal for urban musikk. Kanalen er ledet av Marius Solberg og sammen med produksjonsselskapet Brusjan skal de la et knippe unge velgere med minoritetsbakgrunn utforske forskjellige tema som engasjerer kanalens målgruppe.
- Jeg føler et stort ansvar som redaktør for en så stor plattform, og er derfor veldig takknemlig for at Valgdirektoratet lar meg bruke kanalen som viktig distribusjonskanal. Det er ekstremt viktig for meg å skape et nyansert bilde, hvor man kan vise ungdommen hvordan de kan se igjennom den politiske tåkepraten og hvordan de kan engasjere seg, forklarer Solberg i meldingen.
Sammen med Splay One skal de dekke ulike behov for unge velgere. Splay One har fått tilegnet midler for å ta i bruk sitt nettverk av innholdsskapere og Youtube-kanaler for å poengtere hvor viktig det er å bruke stemmeretten sin.
- At Valgdirektoratet har innvilget største del av midlene til norsk Youtube, viser hvilken rolle norske Youtubere har i dag. Og hvor viktig de er å velge riktige kanaler for å både nå ut til og engasjere unge voksne, forteller Maren Aas Nakken, daglig leder i Splay One.
Gjennom pandemien har Splay og YLTV jobbet tett med Helsedirektoratet, og ser nå frem til å i tillegg engasjere ungdommen rundt Stortingsvalget 2021.
Splay sitt nettverk hadde til sammen 234.6 millioner visninger i Norge i 2020. YLTV er en kanal innenfor Splay sitt nettverk og står for 7.4 millioner visninger fordelt på 1.2 mill unike seere.