Frykter treg høst i reklame-markedet
Mediebarometeret for årets syv første måneder er klart. Juli 2022 er klart svakere enn samme måned året før.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser at reklamemarkedet, etter årets første syv måneder, vokser med 4,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor..
Men etter en sterk inngang på året har den månedlige veksten avtatt. I juli isolert går markedet tilbake hele 15,4 prosent sammenlignet med juli i 2021.
- Hittil i år er det omsatt reklame via mediebyråene for drøye 5,4 milliarder. Det er en vekst på 234 millioner mot samme periode i fjor. Sommeren er lavsesong i reklamemarkedet, men det er ser ut til at mediemarkedet går inn i en periode med noe lavere omsetning, og at høsten kan bli tregere enn våren, sier Kristin Brimi, daglig leder i Mediebyråforeningen i en pressemelding.
Digitale medier står totalt for 42,8 prosent av omsetningen som går via mediebyråene, og kanalen vokser forsiktig med to prosent mot samme periode i fjor.
Det er søk og online video som er den sterkeste digitale driveren, mens display-omsetningen ligger flatt med fjoråret.
TV har en tilbakegang i juli på 36,3 prosent og det ble dermed omsatt for 57,7 millioner mindre mot samme måned i fjor.
Samlet for året har TV en marginal vekst på 0,4 prosent og omsetter totalt for 1,8 milliarder kroner.
Det betyr at TVs andel kun står for 33,9 prosent av den totale omsetningen via mediebyråene hittil i år.
Lydmedier har en tilbakegang i juli på 24,9 prosent, men hittil i år har radio stått seg godt mot 2021 og øker avstanden til fjoråret med 8,6 prosent, nesten 20 millioner kroner.
Også Podkast fikk tilbakegang i juli med 45,5 prosent men her ser vi ikke vekst mot året samlet sett.
– Det er viktig å være obs på at omsetningstallene for Podkast er lave, og små svingninger måned for måned kan gi store utslag prosentvis. Vi følger fortsatt med på kanalen med spenning, ettersom det kommersielle varelageret øker, sier Brimi.