Nille felt for markedsføring rettet mot barn
Nille har allerede tatt produktet ut av sitt sortiment.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) har behandlet en klage på en leketøysvifte med godteri. Leketøysviften har et design fra Disneys, og er blitt solgt på Nille.
MFU har vurdert dette som markedsføring i strid med deres retningslinjer.
I fellelsen legges det vekt på at Disneys Frostunivers er filmer som henvender seg til barn, og at filmene og rollefigurene er og har vært enormt populære med en stor gjennomslagskraft.
–Når figurene benyttes kommersielt på godteriprodukter, slik som i denne klagen, appelleres det sterkt til barn, står det i fellelsen fra MFU.
Utvalget vurderer kombinasjonen av leketøy og godteri som et virkemiddel som tas i bruk for å selge mer av godteriet også ut over den ene posen som følger med det enkelte leketøy.
I sitt tilsvar til klagen skriver Nille, ved advokat Eirin Simonsen, følgende:
«Det er kjent for Nille at markedsføring av produktet til barn og unge i størst mulig grad skal begrenses. At dette er å anse som et produkt som klassifiseres som «mat og drikke« til barn og unge, er derimot litt vanskelig å se».
Det fremmes i motsvaret at dette er en batteridrevet vifte. Det legges også vekt på at produktet inne er markedsført av Nille i TV, radio, DM, SoMe eller på annen måte. Det er kun tilgjengelig som «enhver annen vare som selges av Nille».
Det henvises i brevet til et vedtak gjort av MFU tilbake i 2019, der Travel Retail Norway Gardermoen ble felt da de solgte liknende vifter med Hello Kitty, Frozen og Minions Candy motiv.
Nille skriver at de på grunn av dette allerede har stanset salget av produktet.
MFU er mat og drikkevarebransjens egen selvreguleringsordning for å håndheve retningslinjer for markedsføring av visse typer mat og drikke rettet mot barn og unge. Formålet med retningslinjene er å supplere og utdype eksisterende lovverk og bidra til en god og ansvarlig markedsføringspraksis