Egon restaurant felt i MFU for markedsføring rettet mot barn
Egon Lagunen er felt for markedsføring av usunn mat rettet mot barn.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Det er en plakat for en «shake» med navnet til en kjent barnefigur som er blitt vurdert som markedsføring i strid med Matbransjens Faglige Utvalgs retningslinjer, opplyses det om i en melding.
MFU skal sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer.
Kjøpsoppfordring
«Bjørnis-shaken» er oppkalt etter brannbamsen Bjørnis, som fungerer som en maskot for å lære barn om brannvern.
Restauranten som er blitt felt er Egon Lagunen.
MFU har behandlet en klage på en plakaten hos den nevnte restauranten ettersom produktet er blitt oppkalt etter en barnefigur som benyttes i ideelt arbeid overfor barn i barnehager og grunnskole.
«MFU er enig i at formålet med innsamling/gaver til arbeid som er samfunnsgavnlige, er positivt. Egon Lagunen kan fritt bidra med slike gaver gjennom sin virksomhet. Det avgjørende for MFU er like fullt hvordan markedsføringen fremstår», står det i meldingen.
Videre i meldingen står det at «et produkt som har fått navn etter en figur kjent for og rettet mot barn, som er særlig rettet til barn ved sitt innhold, samt utforming og assosiasjoner til figuren, krever ekstra aktsomhet ved utforming av markedsføring».
Det står at det er nærliggende å tro at slik plakater vil påvirke barna som kommer inn i restauranten, fordi de kjenner figuren igjen.
Det kan da bli sett på som en «iøyenfallende kjøpsoppfordring og dermed påvirkes i sin mase/kjøpeadferd», står det i meldingen.
MFU vurderer plakaten som et særskilt markedsføringstiltak i strid med MFUs retningslinjer, og innklager har fått medhold i sin klage.
Tilsvar fra Egon
I sitt tilsvar til MFU skriver Egon Lagunen at dette ikke er en salgskampanje rettet mot barn, men «generelt mot gjester på Egon».
Restauranten skriver blant annet:
«Informasjonen som er oppgitt i forbindelse med Shaken er for å vise hva pengene går til, da det er mange voksne som ikke vet hva Brannbamsen Bjørnis er. På den måten får vi framsnakket Bjørnis og jobben han gjør til enda flere. Alt i alt så ønsker vi kun at Bjørnis skal komme ut til flere voksne, at vi kan hjelpe han på veien til å bli mer kjent og få mer støtte til å fortsette den forebyggende jobben han gjør i dag. Brannbamsen er i dag avhengig av samarbeidspartnere og støtte for å kunne utføre jobben sin».
Matbransjens Faglige Utvalg, MFU, regulerer markedsføringsaktiviteter for mat og drikke mot barn og unge. MFU ble etablert i 2013 for å sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer.