Mímir Kristjánsson, Rødt.
Mímir Kristjánsson, stortigsrepresentant for Rødt, synes ikke folk med dårlig råd bør utsettes for ytterligere reklamepress.

Ser rødt etter Posten sin reklame-oppfordring

Posten sitt nyeste påfunn får Mímir Kristjánsson (R) til å rase.

Publisert

Nylig landet en reklamebrosjyre i postkassene til 10 000 rogalendinger, og den bar med seg en oppsiktsvekkende anmodning fra Posten. 

I reklamen påstår Posten at flere husholdninger kan spare penger, dersom de fjerner «nei til uadressert reklame»-klistremerket fra postkassen:

«Er det litt trangere tider også for deg? Her får du et tips fra oss om hvordan du kan spare på hverdagsprodukter: Prøv å fjerne «Nei takk»-merket på postkassen i en måned, og se hvor mye du kan spare på de gode tilbudene. Dersom du angrer kan du bare sette på en ny lapp!». 

Rødt-politiker, Mímir Kristjánsson, raser over Postens påfunn. 

– Jævlig frekt 

Denne brosjyren lå i postkassene til 10 000 rogalendinger nylig.

Han forteller til KOM24 at det virker helt urimelig at et hundre prosent statseid selskap som Posten skal insistere på å distribuere reklame til folk. 

– Jeg mener at dette ikke hører hjemme. Å framstille det som om man skal være snill med folk som har dårlig råd, det er bare jævlig frekt, for å si det rett ut. Hvis det er noen som virkelig ikke trenger reklame i postkassen, så er det de med dårlig råd, sier Kristjánsson.

Han tror at de med dårligere råd ofte blir lurt til å kjøpe ting de egentlig ikke trenger, og viser blant annet til lokketilbud under Black Friday. 

– Husstander med trang økonomi bør ikke utsettes for ytterligere kjøpepress, slår han fast. 

– Trist

Samtidig uttrykker Kristjánsson at det er trist at Posten føler seg tvunget til å gjøre dette, og han tror det ligger en økonomisk motivasjon bak det hele.

– Jeg forstår at Posten står overfor et utfordrende dilemma. De er underfinansiert, men som samfunn må vi finne en annen løsning enn at de skal være avhengige av reklameinntekter, sier han.

Han argumenterer for at Posten ikke bør være kommersielle, og det er ikke hensikten at Posten skal drive butikk. 

– Posten skal ikke gå med overskudd. Posten skal gå med post, avslutter politikeren.

Posten: – Avsluttet

Til KOM24 opplyser pressesjef i Posten, Kenneth Tjønndal Pettersen, at brosjyren kun var en avgrenset test. 

– Den er avsluttet og blir ikke videreført, skriver han i en SMS. 

POL er reklamebyrået for Posten, men daglig leder, Therese Becke, informerer i en SMS til KOM24 at de ikke har vært involvert i denne aktiviteten.

Powered by Labrador CMS