#MinJobb
Marit i Human-Etisk Forbund vil bli mindre avhengig av å annonsere på Facebook
– En rekke ganger de siste årene har Facebooks overivrige algoritmer stengt annonsekontoen vår. Det er frustrerende og tidkrevende.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen – og hva som er god kommunikasjon.
I dag er det kommunikasjonssjef Marit Øimoen i Human-Etisk Forbund, et livssynssamfunn med 100 ansatte og mange frivillige som svarer på spalten.
– Hva er tittelen din – og hva går jobben din ut på?
– Jeg leder en avdeling med ni engasjerte kommunikasjonsfolk. Sammen har vi ansvar for ekstern og intern kommunikasjon, PR, markedsføring, innholdsproduksjon, visuelt uttrykk, medlemsservice og medlemsoppfølging.
Jobben min går ut på å utvikle og profesjonalisere kommunikasjonen til Human-Etisk Forbund på alle områder, ved å sette menneskene vi er til for først.
– Hva liker du best med jobben din?
– Her vil jeg trekke fram to ting:
For det første: mine ambisiøse, faglig sterke og humørfylte kolleger som jeg er leder for. Bevisstheten om at vi bare lykkes om vi jobber sammen og trekker på hverandres styrker er høy, og det gleder jeg meg over hver dag.
For det andre: det faktum at Human-Etisk Forbund har et enormt potensial til å være noe verdifullt, for flere. 1 av 2 nordmenn sier at det humanistiske livssynet uten troen på en gud, står deres hjerte nærmest. Å få lov til å lede kommunikasjon- og markedsføringsarbeidet til organisasjonen som representerer det humanistiske livssynet og tilbyr seremonier, fellesskap og identitet forankret i de humanistiske verdiene, er litt sånn «må klype meg i armen».
Humanismens budskap handler om frihet, fellesskap, demokrati og kritisk tenkning, verdier som i dag utfordres mer enn på lenge. En jobb med mening!
– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?
– Å ta omkamper med Facebook. En rekke ganger de siste årene har Facebooks overivrige algoritmer stengt annonsekontoen vår. Det er frustrerende og tidkrevende. Første gang var i forbindelse med en kampanje mot innskrenking i abortrettigheter i Polen. Nå sist ble vårt budskap «Bli medlem gratis» tolket som scam.
Dessverre er det sånn at vi for øyeblikket er altfor avhengige av å annonsere på plattformen. Det er vi imidlertid godt i gang med å endre på!
– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?
– Som ungdom drømte jeg om å bli journalist. Jeg liker å skrive. Jeg hadde sommerjobber på internbudavdelingene (tror kanskje ikke de eksisterer lenger?) til VG og Aftenposten. Jeg elsket stemningen og energien i avishusene. Etter studier søkte jeg jobb i annonseavdelingen til Aftenposten, og stortrivdes med å jobbe med salg der og senere i Dagbladet. Da skjønte jeg at alt er kommunikasjon – og at det handler like mye om hvordan du sier noe, som hva du sier. Etter å ha samlet ulike erfaringer innenfor faget gjennom journalistikk, rådgivning og digital markedsføring, landet jeg til slutt drømmejobben.
Når jeg får lov til å bidra til at Human-Etisk Forbund dreier kommunikasjonen sin til å handle mer om dem vi er til for, og mindre om hva vi til enhver tid vil si, er jeg der jeg skal være.
– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?
– Først og fremst mine kolleger i avdelingen, som er kompromissløse på at vi alltid setter mottakeren først, og ikke beveger oss utenfor etablert strategi.
I tillegg gleder jeg meg til hver eneste fredag, når Eva Sannum og Svein-Tore Bergestuen kan lære meg noe nytt og få meg til å tenke over ting jeg ikke har tenkt på før, i en ny episode av Tut og mediekjør. Kunnskapsdeling er inspirerende!
– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?
– Amnesty imponerer meg igjen og igjen, både i egne kanaler og i mediesaker. De evner å engasjere og gjør det vanskelige enkelt, med et tydelig budskap og visuelle hjelpemidler. De opplyser oss om urett, tilbyr en mulighet til å bidra, og forteller om det når det gir resultater. Veldig godt arbeid!
– Hva er god kommunikasjon?
– God kommunikasjon treffer i hjertet og setter i gang hodet.
– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?
– Kommunikasjonsavdelinger som skal lykkes i sitt arbeid, må ha plass i toppledelsen og være del av virksomhetsstrategien fra start.
Mer generelt er den voksende kompleksiteten, sammen med stadig flere begrensninger som følge av personvernlovgivning, antakelig en stor utfordring for de aller fleste de neste årene. Da er silonedbygging internt avgjørende. Kommunikasjon, marketing, salg, kundeservice, CRM og til dels IT må være ett, tror jeg, hvis vi skal lykkes med å fortsette å skape resultater for virksomhetene vi jobber for.