Veronika Skagestad jobber med kommunikasjon i McDonalds her i Norge.

#MinJobb

Veronika jobber med kommunikasjon i McDonald’s - dette er hennes store lidenskap i arbeidet

– En av de viktigste tingene vi gjør er å vise hvordan kommunikasjonsavdelingen leverer på virksomhetens overordnede strategi og mål, sier hun.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.

I dag er det kommunikasjonssjef i McDonald’s i Norge, Veronika Skagestad, som svarer i spalten.

– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?

– Jeg jobber som kommunikasjonssjef, og er ansvarlig for ekstern- og internkommunikasjon, kundeservice og samfunnskontakt for McDonald’s i Norge. Det er noe jeg selvfølgelig ikke gjør alene, men i tett samarbeid med mine dyktige kollegaer og byråpartnere.

– Hva liker du best med jobben din?

– Det er kanskje litt klisjé å si at «ingen dag er lik» – men det er sant! Det er så mye som skjer hele tiden og uansett hvor mye jeg planlegger dagen min, blir den aldri helt sånn jeg hadde tenkt. Jeg får lov til å jobbe operativt med spennende prosjekter som «Årets unge bonde», med pressen i daglig mediehåndtering, samtidig som jeg får jobbe strategisk.

– Måling og evaluering av kommunikasjonsarbeid er min store lidenskap og siden jeg jobber i en bedrift som er veldig innsiktsdrevet får jeg mulighet til å utvikle meg på det. Jeg trives veldig godt i det høye tempoet og det å jobbe med ekstremt dyktige kollegaer.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Som det er for mange av oss som trives best med løftet blikk og operativt arbeid: De administrative oppgavene.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Det er litt tilfeldig at jeg havnet i denne bransjen. Jeg studerte markedsføring og -kommunikasjon på BI og CBS og visste ikke helt hva jeg ville jobbe med. Jeg har alltid vært glad i å skrive. I tillegg er jeg en utålmodig leser, så jeg er god på å renske bort bullsh*t. Min første PR-jobb fikk jeg fordi jeg var uredd, hadde erfaring fra salg og hadde en god penn. Etter over 12 år i bransjen kan jeg ikke tenke meg noen morsommere jobb.

– I dag motiveres jeg av å gjøre en forskjell. Som ansvarlig for samfunnskontakt i McDonald’s, er jeg samfunnets «talsperson» internt og får være med på å skape endringer som har store, positive ringvirkninger for samfunnet vi er en del av.

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– Svein Inge Leirgulen er min store helt når det gjelder å hjelpe bransjen med å planlegge, måle og evaluere kommunikasjonsarbeid. Vi kommunikatører har mye å gå på når det kommer til å bruke KPI-er og jeg har lært mye av ham. I tillegg synes jeg det er imponerende hvilken jobb helsemyndighetene har gjort det siste halvannet året for å lose oss gjennom denne pandemien. Fra et faglig perspektiv har det vært en veldig lærerik tid.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

– Synes det var noen morsomme uttak i sosiale medier på Facebook og gjengens nedetid en blåmandag i begynnelsen av oktober.

– Hva er god kommunikasjon?

– Tydelig språk som tar målgruppen på alvor.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– Kommunikatører har ofte god standing når det er krise, men så kan vi bli glemt hvis man har levd lenge i medvind. En av de viktigste tingene vi gjør er å vise hvordan kommunikasjonsavdelingen leverer på virksomhetens overordnede strategi og mål. Vi må hjelpe både ledelse og styre å forstå hvorfor man trenger kommunikasjonsrådgivere. Heldigvis prioriterer McDonald’s kommunikasjon og forstår viktigheten av den jobben vi gjør. Det gir energi i jobbhverdagen.

Powered by Labrador CMS