Morten Rud Pedersen er stolt over å ha fått hederspris i London.

– Vi synes det er en styrke å agere lokalt og tenke globalt

Morten Rud Pedersen stakk av med hederspris og byrået ble kåret til det beste i Europa. 

Publisert

(The Brewery, London:) – Det er fantastisk spennende, gøy. Det er en anerkjennelse og ikke noe jeg tenkte eksisterte. Men nå sier de det eksisterer og det er jo deilig at noen ser hva vi gjør.

Det sier en fornøyd Morten Rud Pedersen til KOM24.

Dansken er grunnleggeren av det som trolig er det største public affairs-firmaet i Europa med 600 ansatte på 18 kontorer over hele kontinentet. Det inkluderer et kontor i Oslo med 26 faste ansatte samt en rekke tilknyttede rådgivere. 

Denne uken var han i London og fikk tildelt PRovoke Media sin Individual Achievement SABRE Award under EMEA SABRE Awards i London.

Han legger ikke skjul på at han setter pris på å få den.

– Det betyr at det er noen ser at vi er på rett vei. Jeg tror vi er den store utfordreren i Europa for øyeblikket. Vi er den eneste store aktøren som ikke er private equity-backed og vi gjør alt på vår egen måte og det lykkes, sier han.

Han er nøye med å understreke at dette ikke er noen life time achivement award. 

– Jeg er veldig opptatt av at når man bare har fylt 60 skal man ikke ha noen life time achivement award, for jeg har jo bare kommet halvveis. Jeg har fortsatt mye å gi, sier han.

Rud Pedersen er klar på at de kommer til å bruke denne utmerkelsen aktivt ut mot kunder og andre. Han peker på at det som løfter denne prisen er at det er en pris gitt av andre profesjonelle i bransjen.

– Vi har laget noe enestående i denne bransjen og det er spennende å se at man ikke kan definere hvem som er våre utfordrere. Vi er i 19 markeder i Europa og jeg vet ikke om du kan nevne noen andre som er i ti? Det tror jeg ikke du gjør. Vi har tatt det europeiske ansvaret ved å være i flest land, sier han og legger til:

– Vi synes det er en styrke å agere lokalt og tenke globalt. 

Og nå for tiden er det ekstremt mye som skjer globalt. En handelskrig er under oppseiling, ledet an av Donald Trump og USA og en ekte krig er på gang både i Ukraina og Palestina. 

Rud Pedersen sier at det eneste som er konstant for tiden er at byrået hans vokser. Bare siden han møtte KOM24 i oktober har de etablert to nye kontorer i Europa. 

– Alt annet er i spill og vi ser en utvikling hvor den transaksjonsbaserte konsulentvirksomheten, altså alle den som lager M&A og IPO-prosesser nok har det litt mer krevende i øyeblikket, for Trump har kastet verden ut i en usikker situasjon. Det som er viktig nå er å vite hvordan man aggerer politisk, og det er de vi gjør, sier han.

Han bekrefter at de merker et mye større trykk fra kunder som nå trenger hjelp til å navigere i det han kaller for den litt kaosaktige situasjonen som er der ute. Særlig innen forsvarssektoren merker de høy aktivitet.

– Man har brukt de siste 50–70 årene til å sy sammen verden i en handelsrelasjon og det er vanskelig å bryte opp i nasjonalitetsdeler. Det finnes ikke en amerikansk eller europeisk bil som ikke har kinesiske deler. Man kan ikke bare se verden i svart og hvitt, den henger sammen og det gir oss gigantiske utfordringer, sier han.

– Men er du glad for disse utfordringene, for det betyr jo mer business for deg?

– Politisk er jeg ikke glad for det. Men vi er jo ikke noe politisk parti, vi prøver å hjelpe næringslivet med å navigere under de rammeforhold politikerne gir dem, sier han.

Men ikke nok med at Morten Rud Pedersen fikk sin egen hederspris, byrået hans ble og kåret til det beste byrået i Europa. 

På det norske kontoret er Kristian Hvilen stolt.

– Morten og Rud Pedersen Gruppen har samlet noen av de dyktigste public affairs folka i Europa – dette skaper en enorm kraft og drive og moro at dette anerkjennes!

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS