Nikolai Langfeldt Carlsen er Høyres nye digitalsjef
Den forrige digitalsjefen stakk til First House. Nå har de rekruttert internt.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Det er veldig, veldig hyggelig. Det blir spennende å ta fatt på nye oppgaver.
Det sier Nikolai Langfeldt Carlsen til KOM24.
I januar tar han over rollen som digitalsjef i Høyre, etter Cecilie Jensen, som går til First House.
– Måtte prøve å fylle skoene
Carlsen begynte som kommunikasjonsrådgiver i Høyre i august 2020 og kaller det et naturlig steg videre å ta over som digitalsjef.
– Da jeg fikk beskjed om at Cecilie skulle flytte på seg, tenkte jeg at jeg må prøve å fylle skoene hennes og lede laget videre, sier han.
Avdelingen han leder vil bestå av fire personer, noe som er en ressurs færre enn de har i dag.
– Hva er den viktigste oppgaven til en digitalavdeling i et politisk parti?
– Vår viktigste oppgave er å bidra til at Høyre vinner valg og får flere medlemmer. Det er jobben vår, sier han.
Primærkanalene de bruker for å nå ut til folk er Facebook og Instagram. Karlsen sier det er for tidlig å si om det blir noen endringer fremover. Blant annet så holder de på nå og evaluerer valgkampen.
– Det endres hele tiden, vi blir nødt til å se hvilke kanaler vi vil satse videre på, om det er nye vi vil satse på. Men Facebook og Instagram har fungert veldig bra. Fremover blir vår oppgave at Høyre skal være et konstruktivt opposisjonsparti, sier han.
Supernytt
Carlsen er opprinnelig fra Bergen og har erfaring fra journalistikken. Han har en bachelor i journalistikk fra Gimlekollen og han har studert sosiale medier på BI.
Som journalist har han vært innom TV 2, Radio1 og NRK. Blant annet var han nesten to år i NRK Supernytt.
– Der kom gleden av å formidle og engasjere mennesker, sier han.
Nå får han halvannen måned med sin avtroppende sjef, før han selv tar over ansvaret.
Han kaller det for en spennende overgangsfase og han sier han skal finne sin måte å løse oppgaven på fremover.
– Jeg har hatt gleden av å jobbe med kollegaene mine i et år, så jeg kjenner de godt fra før. Det er et kompetent team jeg skal lede, sier han.
Carlsen overtar altså etter Cecilie Jensen som forsvinner over i PR-verdenen.
– Jeg kjente at det føles bra å gi stafettpinen videre til Nikolai. Han er en så dyktig og fin fyr som tidlig utmerket seg med å utvikle kule, kreative konsept, sier Jensen til KOM24.
Hun kaller Carlsen for initiativrik, kreativ og en lagspiller.
– Jeg er fornøyd med ansettelsen, sier hun og sier at hun er sikker på at Carlsen vil ta det arbeidet som er gjort et nytt steg, og at han vil bygge videre på de tingene som funker og kanskje finne på nye ting.
Hun sier de skal samkjøre seg den neste halvannen måneden før han overtar etter henne.
Selv ser hun fram til å gå over til en ny jobb.
– Det blir spennende og skummelt, det er akkurat slik det skal være. Da kjennes det riktig, sier hun.
– Pusher grenser
Jensen sier det blir trist å slutte, men etter fem år i Høyre dukket det opp et tilbud hun mente hun ikke kunne si nei til.
Hun oppsummerer tiden i Høyre slik:
– Det har gitt meg mange muligheter. I startfasen handlet det om å si at SoMe er viktig. Men etter hvert har det blitt viktig for partiet. Erna Solberg er opptatt av det å bruke det som en viktig del av kommunikasjonen. Det har vært en kjekk prosess, sier hun.
Det hun kanskje er mest fornøyd med å ha fått til i tiden i partiet er utviklingen av Høyres Instagramkonto til en meme-konto.
– Det var ikke selvsagt at det skulle bli godt mottatt, det å spille på humor. Men jeg tror de tingene som pusher grenser og overrasker litt, som er det jeg er mest stolt over, sier hun.