Byråsjef Petter Thorendahl i PR-operatørene er fornøyd med fjorårets resultat.

PR-operatørene byttet reiseliv med apotek: opplever et rekordresultat i 2020

– 2020 var en berg-og-dal-bane for oss.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– En magisk høst reddet en begredelig vår, forteller byråleder Petter Thorendahl i PR-operatørene i en pressemelding.

Tross et år preget av pandemi og stor usikkerhet har nå PR-operatørene levert sitt nest beste driftsresultat noensinne.

Kommunikasjonsbyrået endte endte med en omsetningen på 20,2 millioner i 2020, ned fra 21,1 millioner i 2019. Resultat før skatt endte på 3,2 millioner kroner, mot 1,9 året før. Det er det nest beste driftsresultatet de har oppnådd siden selskapets oppstart i 2004. Det vil si at byrået ender opp med en driftsmargin på 16 prosent, sammenlignet med 2019 lå denne driftsmarginen på 9 prosent.

– 2020 var en berg-og-dal-bane for oss. Det gikk fort ned, men vi skjøt fart på vei opp igjen, sier Thorendahl.

PR-operatørene 2020

PR-operatørene 202020202019
Omsetning20 275 94421 143 561
Byråinntekt17 127 60517 110 036
Driftsresultat3 256 9891 933 865
Resultat før skatt3 222 8941 920 234
Driftsmargin16%9%

Fra stopp til bonanza

– Mye av kommunikasjonen som vi hadde planlagt for kundene våre ble satt på vent da koronaviruset kom til Norge. I en periode så utsiktene våre heller dystre ut, men fra sommeren av snudde det drastisk, sier han.

Men på høsten endret mye seg.

–Det var rett og slett en kommunikasjonsbonanza i fjor høst.

På våren var det enkelte kunder som falt av underveis eller stoppet aktiviteten på grunn av koronaviruset.

– Vi jobbet blant annet med strategi og operative PR-tiltak for Stena Line i en god periode før Covid-19 meldte sin ankomst. Det tok ikke lange tiden før det skipet hadde seilt, dessverre. Dog så skapte pandemien flere muligheter som vi kapitaliserte godt på i andre halvår, forteller sjefen i PR-operatørene.

I løpet av sommeren og høsten 2020 fikk byrået hentet inn oppdrag fra 20 nye kunder, i tillegg til videre samarbeid og økt oppdragsmengde fra allerede eksiterende kunder.

– Nettapoteket Farmasiet er en av de nye kundene vi signerte i fjor. Her startet vi arbeidet dagen før landet stengte ned i mars og har siden brukt strategiske knagger til å skape et momentum som de drar spesielt godt nytte av nå som vi forhåpentligvis nærmer oss en gjenåpning, sier Thorendahl og legger også til at det er gledelig å se at den positive trenden fra høsten 2020 fortsetter inn i 2021.

Powered by Labrador CMS