Nylig kunngjorde tyske bilprodusenten Volkswagen at de nå skulle skifte navn til «Voltswagen» i det amerikanske markedet. Det hele var en spøk som i ettertid har fått mye kritikk.

Dette tenker folket om Volkswagens PR-stunt

Spøken til den tyske bilprodusenten fikk en rekke negative medieoppslag.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mandag 29.mars meldte den tyske bilprodusenten Volkswagen at de nå skulle skifte navn til «Voltswagen» i det amerikanske markedet. Det hele var en spøk som i ettertid har fått mye kritikk.

AdAge har nå gjennomført en undersøkelse for å høre hvordan dette egentlig slo av blant forbrukerne.

«Morsomt påfunn».

Resultatene fra undersøkelsen viser at bilprodusenten verken hjalp eller skadet seg selv med dette påfunnet, til tross for en rekke negative medieoppslag.

59 prosent av de spurte oppga at spøken ikke endret deres bildet av Volkswagen. 20 prosent av de spurte fikk et positivt syn på bilprodusenten, og 21 prosent uttalte at deres syn på merkevaren ble forverret.

Det falske navnebyttet ble lansert i forbindelse med selskapets økte satsing på elbiler og forhåndssalget av den kommende elektriske modellen ID.4. Nyheten ga bilprodusenten et løft på børsen, og flere av de største amerikanske mediene og nyhetsbyråene delte nyheten.

Selskapet innrømte et par dager etterpå at navnebyttet bare skulle være et morsomt påfunn for å reklamere for deres nyeste elbil.

– Lei oss

Også her i Norge er saken blitt omtalt. NRK skrev om at «Volkswagen får kjeft etter falske nyheter om navnebytte» og E24 skrev at flere eksperter reagerer på spøken.

Til Financial Times har selskapet uttalt følgende:

– Ønsket var å rette oppmerksomhet mot en viktig sak for selskapet og industrien. Vi er lei oss for at kunngjøringen kan ha opprørt folk.

Powered by Labrador CMS