Uber vil vise deg målrettet reklame
Snart kan du oppleve at du får se reklame som er tilpasset hvor du reiser når du bestiller en bil fra Uber.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Transportselskapet annonserte onsdag at de planlegger å vise kundene tilpasset reklame gjennom hele reisen.
Annonsekonseptet Uber Journey Ads vil bruke informasjon om reisehistorikk og posisjon for å vise målrettet reklame til de reisende fra de åpner appen til de er fremme på bestemmelsesstedet. Uber forventer at annonser vil gi inntekter på ti milliarder kroner innen 2024.
I en pressemelding onsdag annonserte Uber at de har opprettet en egen divisjon som skal selge annonser. I tillegg til Uber Journey Ads, vil det dukke opp annonser på nettsiden, i appen, på epost og på taket av bilene. Annonsene vil også vises i Ubers leveringstjeneste Uber Eats.
I motsetning til tradisjonelle digitale annonser, vil Uber vise deg reklame for den samme annonsøren gjennom hele reisen, fra du åpner appen for å bestille en bil, underveis på reisen, til du når frem til bestemmelsesstedet. Uber estimerer at hver reisende vil eksponeres for reklamen i to minutter i løpet av reisen, og at annonsene vil ha to til seks ganger så stor effekt som tradisjonell annonsering.
– Mens kundene venter på å nå frem til bestemmelsesstedet kan vi vise dem budskap fra ledende merkevarer som er relevante for reisen de skal gjennomføre, sier Mark Grether, sjef for Ubers annonsedivisjon, i pressemeldingen.
I et intervju med Wall Street Journal lover Grether at det skal være mulig for Uber-kundene å velge bort målrettede annonser. Det betyr imidlertid ikke at du vil slippe annonser. Velger du bort målretting, vil Uber vise deg annonser som ikke er like målrettet.
Uber opererer i dag i noen utvalgte byer i Norge, som Oslo, Bergen og Trondheim, men har planer om å utvide tilbudet.
– Vi fortsetter å vurdere og kontrollere behovet. Vi har sett på andre steder i Norge og vurderer kontinuerlig hvilke muligheter vi har. Men vi har sett en økende interesse nå som folk har begynt å røre på seg igjen etter pandemien, sa Ubers Norden-sjef Peter Löfstrand til Nettavisen i juni.
Flere politikere har tatt til orde for å forby bruk av persondata til målrettet reklame den siste tiden. Spesielt har techgigantenes innsamling av data utenfor egen plattform vært kritisert. Uber sier imidlertid i pressemeldingen at de kun vil bruke informasjon fra sin egen plattform når de viser målrettet reklame til de reisende.