Organisasjons- og kommunikasjonsdirekt¿r Sarah Willand i TV 2. Foto: Eivind Senneset, TV 2

TV 2: – Vi taper enorme summer hver dag på å gå i svart

Men sier konflikten med Telenor handler om kanalens eksistens.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I 14 dager har nå TV 2 ikke kunnet vist sine bilder til Telenors kunder etter en konflikt om penger.

TV 2 og Telenor T-We har over lengre tid forhandlet om en ny distributøravtale og forhandlet på overtid i over tre døgn, men i begynnelsen av desember brøt forhandlingene sammen. Telenor Norge har nå ikke rettigheter til å sende innhold fra TV 2 før en ny avtale er på plass.

– Viktig kamp for oss å ta

Organisasjons – og kommunikasjonsdirektør i TV 2, Sarah Willand, bekrefter overfor KOM24 at de taper enorme summer hver dag på å gå i svart.

– Ikke bare inntektene vi får fra Telenor, men også reklameomsetning. Men det er en viktig kamp for oss å ta, nettopp fordi det handler om vår konkurransekraft framover. Da må vi ha avtaler som ivaretar akkurat det, skriver hun i en e-post til KOM24.

Willand sier dette handler om TV 2s eksistens.

– Det handler om våre muligheter, som en liten aktør i et globalisert marked, til å lage enda mer godt norsk kvalitetsinnhold og nå ut til flest mulig med tilbudet vårt, skriver hun

Willand peker på at godt norsk innhold og journalistikk koster stadig mer, og at de kjemper om folks tid i konkurranse med globale giganter som Netflix, HBO og Disney Plus, aktører med enorme innholdsbudsjetter og store skalafordeler.

– Ikke et spill for TV 2

– Det hjelper også lite å ha verdens beste innhold hvis det ikke synes godt nok for seerne, eller at de ikke vet at det er tilgjengelig. Derfor er god synlighet på distributørenes plattformer også et viktig tema når vi forhandler med distributører, peker hun på.

Hun legger ikkje skjul på at dette er et komplekst budskap å nå ut til seerne med når man står midt i en konflikt.

Men hun avviser førsteamanuensis ved Institutt for kommunikasjon og kultur på BI, Tor Bangs påstand om at TV 2 spiller et kjempehøyt spill som de kan bli straffet av annonsørene for.

– For TV 2 er dette ikke et spill. Det handler om at vi må kunne få innholdet vårt ut gjennom distributørene og få betalt for innholdet vårt. Vi ser på distributørene og annonsørene som viktige samarbeidspartnere og forsøker å bygge gode og langsiktige samarbeid, skriver hun.

Samtidig er det et faktum at TV 2 ikke klarer å levere alt det annonsørene har bestilt så lenge konflikten pågår.

– Her har vi tett dialog og finner gode løsninger underveis.

Willand forteller at de ikke tar det for gitt at seerne velger TV 2 og deres innhold.

– Vi klarer oss ikke uten TV-distributørene

– Det må vi kjempe for hver eneste dag, også når det stormer som verst. Derfor er det heller ingen ønskesituasjon for oss at i 550 000 husstander ikke har tilgang til våre nyheter, sport og underholdning inn i julen.

Et grep TV 2 har gjort er å åpne TV 2 Play for de som verken har deres kanaler eller tilgang til strømmetjenesten. Hun bekrefter at de har opplevd en god vekst på TV 2 Play og sier at noe av det kan også tilskrives konflikten og at seere som ikke har tilgang til TV 2s innhold bruker seg av gratis-kampanjen de har gående.

– Når det er sagt så kan ikke de kundene vi får nå måle seg med tapene vi har dag for dag. Vi klarer oss ikke uten TV-distributørene. De er viktige samarbeidspartnere for oss i overskuelig fremtid for å nå ut til hele Norges befolkning med vår journalistikk og vårt innhold, skriver hun.

Fredag melder Kampanje at forhandlingene mellom partene er tatt opp igjen.

– Vi er villige til å investere mer til TV 2 enn det vi gjør i dag og er innstilt på å komme fram til en fornuftig og langsiktig avtale som gir kundene våre enkelt tilgang til TV 2-innholdet de ønsker å se, sier informasjonssjef for T-We i Telenor, Amalie Knudsen.

Powered by Labrador CMS