Twitter går mot strømmen
Mens Meta og de andre plattformene endrer algoritmene sine for å spre innhold til flest mulig brukere, går Twitter motsatt vei.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Nylig lanserte de Twitter Circle, en funksjon som lar deg begrense hvem som ser og kan svare på tweetene dine.
Med Twitter Circle kan du definere inntil 150 brukere i din indre sirkel, og poste tweets som bare sirkelen din kan se og svare på.
Vellykkede tester
Selskapet sier at de håper at Circle skal gjøre plattformen mer attraktiv for de som ønsker en litt mer personlig dialog på plattformen, uten at fremmede kan blande seg inn i samtalene.
Twitter begynte å teste Circle i mai i år, for å gi brukerne mulighet til å dele innhold som de ikke ønsker at hele Twitter-samfunnet skal kunne se. Testene skal ha vært så vellykket at Circle nå blir tilgjengelig for alle.
For å bruke Circle må du først velge hvilke brukere som skal være en del av din sirkel. Du kan legge til å fjerne brukere etter eget ønske, og brukerne vil ikke bli varslet når du gjør det. Du kan maksimalt ha 150 brukere i sirkelen din.
Når du skriver en tweet kan du velge øverst, ved siden av profilbildet ditt, om tweeten skal være tilgjengelig for alle (offentlig) eller bare for sirkelen din.
Twitter Circle skal være tilgjengelig for alle brukere allerede.
Nytt verktøy for media
Twitter har også begynt å teste en ny funksjon som skal gjøre plattformen mer attraktiv for mediene. Twitter Tiles er et grensesnitt som gir mediene større frihet til å tilpasse forhåndsvisningen av artikler de lenker til.
Frem til nå har forhåndsvisningen av artikler vært lik for alle, uansett om det er VG, NRK eller Kom24 som deler lenken. Med Twitter Tiles kan mediene designe sine egne Twitter Cards, så forhåndsvisningen på Twitter beholder de enkelte medienes visuelle særpreg.
Foreløpig er det kun The New York Times, The Guardian og The Wall Street Journal som får teste Twitter Tiles, men selskapet sier at de vil gjøre funksjonen tilgjengelig for andre medier I fremtiden hvis testene er vellykket.