«Nå står vi frem for at du skal tenke deg om» Lanserer kampanje mot diskriminering på bussen
Har nylig lansert mangfoldskampanjen «This is how we roll».
Denne artikkelen er over to år gammel.
I 2021 erklærte Viken fylkeskommune seg for antirasistisk sone, og daværende fylkesråd Tonje Brenna utfordret kollektivselskapene i Viken om hvordan de kunne bidra til antirasistisk sone i Viken fylkeskommune.
Denne utfordringen har resultert i mangfoldskampanjen «This is how we roll».
– Vi ble veldig inspirert etter dette møtet, forteller Salgs- og markedssjef i Brakar, Kjersti Nordgård til KOM24.
De fleste kjenner den som trakasserer
Kampanjen tar et tydelig standpunkt og sier nei til rasisme, hets, hat og trakassering.
– Meldinger om trakassering om bord på våre busser er noe vi undersøker og fører statistikk på selv, men vi tror det er mye mørketall her. Og bare ved at folk si ifra, kan vi ta tak i det systematisk. Alle skal føle seg trygge på våre busser.
Undersøkelsen på slutten av fjoråret avdekket at fire prosent hadde opplevd trakassering om bord i Brakars busser.
– Det høres nok ikke så mye ut, men av én million reisende utgjør det 40 000 personer.
Og av de som opplever trakassering, melder 86 prosent at det skjer fra folk de kjenner.
– Og det er absolutt til ettertanke.
This is how we roll ønsker å dekke et bredt spekter av ulike mennesketyper, og fortelle ekte selvopplevde historier fra ekte mennesker.
– Trakassering foregår på mange måter og kan angripe for eksempel kroppsfasong, religion, kjønnsidentitet og kultur.
På de seks posterne møter vi Michael, Marianne, Isabelle, Aleksander, Hannah og Amira som forteller hvordan de har opplevd ulike former for hets og trakassering på bussen.
– Det var viktig for oss at dette kom fra ekte mennesker slik at vi ikke genererer noen hendelser eller ubehageligheter som ikke er der.
Egen e-post for å melde ifra
Kampanjen har fått et engelsk navn, og Brakar diskuterte en god del før de valgte å gå for et engelsk navn.
– Vi er opptatt av å beholde det norske språket i vår kommunikasjon, men i dette tilfellet er hovedmålgruppen unge mennesker. Det er de vi primært appellerer til, og da fant vi ikke en bedre inngang enn «This is how we roll». Men det viktigste budskapet er at folk må melde ifra til oss om de opplever noe vanskelig.
Og til det er det opprettet en egen e-post der folk kan ta kontakt og melde ifra, dersom de opplever noen form for rasisme, diskriminering eller trakassering.
– Målet er å kartlegge trakassering slik at vi får mer kunnskap om dette og kan jobbe systematisk for å redusere dette. Vi ønsker at alle skal føle seg trygge om bord hos oss, og håper denne kampanjen skal være med å bidra til dette.
Brakar hadde i normalåret 2019 13 millioner reisende, sammenlignet med 9 millioner reisende i fjor.
Frem til sommeren vil kampanjen som er utarbeidet i samarbeid med byrået Los & Co, være godt synlig om bord på alle busser, i sosiale medier, på kino og som utendørsreklame.