Oslo kommune bruker millioner av kroner på ekstern kom-hjelp. Så mye bruker de i Bergen, Trondheim og Stavanger
I Oslo kommune bruker de over elleve millioner kroner på innleid kommunikasjon. Hvordan er dette sammenlignet med de andre store kommunene i landet?
Kommunikasjonssjef i Stavanger kommune, Marianne Jørgensen, skriver i en e-post til KOM24 at de har en rammeavtale på reklamebyråtjenester, som innebærer kommunikasjon og design, med byrået Solv.
Verdien på denne kontrakten er på fire millioner kroner i året.
Til nå i år har Stavanger kommune totalt brukt kr 2.629.180 kroner. Av dette beløpet har Business Region Stavanger disponert 1.019.00 kroner.
Kommunikasjonssjefen legger til at de ikke kjøper inn ekstern hjelp til PR. Sammenlignet med Oslo kommune er det faktisk et høyere forbruk per innbygger.
For der Oslo har brukt 15,6 kroner per innbygger på ekstern kommunikasjonshjelp har faktisk Stavanger brukt 17,64 kroner per innbygger.
Dette står uansett i sterk kontrast til Bergen kommune, der de ikke har gjort noen innkjøp av ekstern bistand på PR så langt i år.
I 2023 brukte de 110.427 kroner på PR, kommunikasjon og reklametjenester. Hovedsakelig er dette kostnader knyttet enkeltsatsinger som Bergens 950-årsjubileum og en større konkurranse for 450 unge, opplyser Olaf Erlend Gundersen ved seksjon for kommunikasjon i kommunen.
Noen unntak
KOM24 har også søkt innsyn i pengebruken til 24 etater i Bergen kommune. Her lyder svarene ganske likt.
De fleste bruker ikke penger på ekstern PR-, kommunikasjon- og reklamehjelp i det hele tatt.
Et unntak er bymiljøetaten, som opplyser at de har brukt Manpower, Duo Reklame, Maxprint, Picapoint studio, Mediehuset Bergen, Bergen Sentrum, Flex reklame, Screen Story og Fly AS som samarbeidspartnere så langt i år.
I 2024 har etaten brukt totalt ca. kr 829.000 kroner på dette. Av dette beløpet er omtrent 656.000 kroner brukt til kostnader tilknyttet Fisketorget. Resterende beløp fordeler seg til Renere Havn Bergen og generelt informasjonsarbeid. Etaten har ikke budsjettert med egne midler til formålene, og kostnadene er dekket av driftsmidler og leieinntekter, skriver de.
Et annet unntak er Kulturetaten og Åsane kulturhus, som har brukt byråene Skipnes og Arba til oppsett av programbrosjyrer. Førstnevnte byrå hadde en rammeavtale med kommunen, som sistnevnte nå har tatt over.
Beløpet som er brukt på design av Skipnes er på 29.315 kroner uten moms, for programbrosjyren for Åsane kulturhus, og 35.100 kroner for Kulturfest i Åsane-programmet.
Det ble budsjettert med 60 000 til dette for Åsane kulturhus i år, skriver etaten.
Bergen kommune har 36 faste ansatte som jobber med kommunikasjon. I kommunen totalt bor det 291.940 mennesker.
– Bergen har ikke bydeler
Kommunikasjonssjef i Oslo, Hanne Gjørtz, skriver i en melding til KOM24 at de som kommune også har fylkeskommunale oppgaver, som for eksempel omhandler videregående skole. Det har ikke Bergen og Trondheim.
– Bergen og Trondheim har heller ikke bydeler. Oslo har 15 bydeler som er på størrelse med middels store norske byer. Folk stiller store krav til informasjon fra kommunen sin om hvilke tilbud som finnes og hva de har krav på. Vi oppfyller ikke våre lovpålagte forpliktelser hvis vi ikke informerer godt, skriver Gjørtz.
For Trondheim kommune sin del kjøper de innimellom bistand til foto, video og innholdsproduksjon i forbindelse med større prosjekter.
Kommunikasjonsenheten leier derimot ikke inn ekstern hjelp. Både i Stavanger og Trondheim er de tolv faste ansatte som jobber med kommunikasjon.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no