Oslo kommune består av flere ulike etater, som i forskjellig grad benytter seg av kommunikasjonsbryåer, designbyrået eller lignende.

Har 170 kom-rådgivere – så mange millioner bruker kommunen på å kjøpe PR-tjenester

Etatene i Oslo kommune oppgir svært ulike tall når det kommer til innkjøp av eksterne kommunikasjons- PR- og designtjenester.

Publisert

De siste ukene har KOM24 skrevet flere saker om antallet kommunikasjonsrådgivere i Norges fire største kommuner, og hva de jobber med.

Oversikten viser at Oslo kommune aleine har 170 ansatte som jobber med kommunikasjon. Bergen, Trondheim og Stavanger kommuner, som til sammen omtrent er på størrelse med Oslo, har til sammenligning 60 kommunikasjonsrådgivere.

– Oslo er i særklasse størst. Vi har store kommunale virksomheter, og med 15 ulike bydeler er behovet for bra kommunikasjonsfolk større her enn i de andre byene, sa Byrådssekretær for kommunikasjon i Oslo kommune, Rune Dahl Franck (H), på spørsmål om hvorfor de har så mange.

Men de er likevel ikke nok til å dekke alle oppgaver selv.

En oversikt KOM24 har utarbeidet viser at kommunen har satt av 11,2 millioner kroner til kjøp av PR og kommunikasjonstjenester.

Vi har stilt samtlige etater i Oslo kommune følgende spørsmål:

– Leier dere inn ekstern hjelp på kommunikasjon, PR eller design? I så fall, fra hvem?

– Hvor mye penger bruker etaten på dette? Hvor mye er satt av, og hvor mye er brukt til nå i år?

Til sammen har 18 etater svart på spørsmålene. De viser at etatene til sammen har satt av rundt 11,2 millioner kroner.

Under ser du en oversikt over de største kjøpene som kommunens etater gjør: 

Utdanningsetaten samarbeider med to ulike byråer; JCP og Kulturmeglerne.

De har satt av 3,6 millioner kroner til kampanjer i samarbeid med JCP og har brukt rundt 1/3 del av det til nå. 

JCP har bidratt i arbeidet med to kampanjer. En for å informere elever og foresatte om videregående opplæring, og en kampanje knyttet til lærerrekruttering. I tillegg år hjelper etaten med å lage en podkast om yrkesfag.

Klimaetaten har i år kjøpt kommunikasjonstjenester fra Dinamo.

I 2024 har de satt av å bruke inntil 570.000 kroner til generell kommunikasjonsbistand fra eksterne konsulenter. 

Hittil i år har de brukt cirka 214.000. 

I tillegg har de øremerket 500.000, som kan brukes til å få bistand fra eksterne konsulenter på å utvikle materiell til tilskuddsordningene fra Klima- og energifondet. Hittil i år har de brukt cirka 19.000 kroner på det.

Boligbygg Oslo har en rammeavtale med Try Råd, som for tiden bistår dem i produksjonen av magasinet BoBra. Det utgis to ganger i året, og er ment for de 12.000 leietakerne deres.

Utgaven som kom ut før sommeren hadde et budsjett på rundt 155.000 kroner. Det inkluderer også et redesign og nye maler for å tilpasses Oslo kommunes designprofil, noe som manglet på magasinet, opplyser de.

Trykking og distribusjon gjøres av et annet firma som Oslo kommune har rammeavtale med.

Boligbygg har kommunikasjonssjef og én kommunikasjonsrådgiver, som håndterer mediehenvendelser og svar på innsynsbegjæringer, øvrig ekstern kommunikasjon.

Bymiljøetaten kjøper inn kommunikasjons-, PR- og designtjenester i forbindelse med det kommunale programmet Rusken og Ombruksuka.

Rusken har avtale med Gambit H & K, siden august fusjonert i Burson. Estimert innkjøp av tjenester i 2024 er ca. 800.000 kroner, skriver etaten.

I forbindelse med tiårsjubileet til Ombruksuka har de avtale med ANTI om bistand til kommunikasjon og kampanje. Avtalen med ANTI har en kostnadsramme på 1.000.000 kroner i år.

Vann- og avløpsetaten har et årsbudsjett for bruk av reklamebyrå på 1.775.000 kroner, og inngikk i fjor en rammeavtale med Hyper, som nå er en del av Bloom.

For 2024 har de til nå bokført kostnader på omtrent 1.300.000 kroner. Dette er i hovedsak brukt til bevisstgjørings- og atferdsendringskampanjer.

Deichman har på sin side en avtale med filmselskapet Heimlich, som har laget en profilfilm for dem. Prisen på denne er 1.000.000 kroner, der 400.000 bokføres i år, og resten i 2023.

I tillegg er det brukt 90.000 kroner på illustrasjoner, levert av en bokillustratør, og cirka 60.000 kroner til fototjenester til nettside og presserom.

Oslo Havn leier inn ekstern hjelp på kommunikasjon og design. De har avtale med Spoon, der de inngikk en kontrakt i 2023 med utløst opsjon i 2024.

Budsjettrammen er på 1,1 million kroner per år. Hittil i år har de brukt 96.925 kroner.

I tillegg har de en avtale med Designverket, også her med kontrakt i 2023, der det er utløst opsjon i 2024. Budsjettrammen er på 300.000 kroner per år. Hittil i år har de brukt 71.100 kroner.

Gravplassetaten har leid inn ekstern hjelp fra Storaker & Schwartz. Hittil i år har de fakturert 113.500 kroner. Rundt halvparten av dette arbeidet ble utført i 2023.

Origo Oslo, Eiendoms- og byfornyelsesetaten, Velferdsetaten, Plan- og bygningsetaten, Næringsetaten, Oslobygg Brann- og redningsetaten og Utviklings- og kompetanseetaten skriver alle til KOM24 at de ikke leier inn ekstern kommunikasjonshjelp.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS