Den nye Nucleus-sjefens plan: – Vi skal klatre godt oppover på den topp ti-lista
Ambisjonene for den nye Nucleus-sjefen er veldig klar. Byrået skal vokse.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Nucleus er et av landets største kommunikasjonshus målt i byråomsetning og hadde i 2021 en byråomsetning på solide 34,5 millioner kroner.
Det gjorde dem til det 12. største byrået i landet i 2021. Men nå vil de klatre oppover den lista.
Det er den nye byråsjefen Anette Jamtvedts klare ambisjon.
– Vi skal inn på topp ti-lista og sette oss fast der. Vi skal klatre godt oppover på den lista vi, det er en ambisjon, sier hun til KOM24.
Det var torsdag i forrige uke det ble kjent at Jamtvedt tar over byråsjefjobben i byrået etter Axel Revheim som blir leder for forretningsutvikling, en helt ny stilling i byrået.
Bremsen var på
– Vi har siden i vinter jobbet med å se hvordan strukturen i byrået bør være for å være rigget for fremtiden. Vi så jo at vi hadde en struktur som satt litt bremser for det vi ville få til, alt måtte gjennom to personer, sier hun.
– Man fikk mer tid til å se det korte bildet enn å se de lange tankene som vi også har lyst til, fortsetter Jamtvedt.
Derfor ble det satt i verk en stor prosess for å finne ut hvordan de kunne rigge seg best for framtiden.
– Og da falt til slutt brikkene slik at vi har gått til nye stillinger, sier hun.
Hun blir altså øverste sjef, mens Revheim, som har vært byråsjef i over tre år, får et ansvar for forretningsutvikling.
– Det er et mulighetsrom vi ikke har tatt godt nok. Vi har og satt en hel rigg med team og teamleder så det er flere som er tettere på fag og folk. Nå er vi en større gjeng som kan lede byrået videre, sier hun.
De nye teamene er film og foto, design og webutvikling, markeds og virksomhetskommunikasjon, samfunnskommunikasjon og innhold og markedsføring.
– Da du ble COO i sin tid, var det da bestemt at du skulle videre og preppes for byrålederjobben?
– Nei, det var ikke tanken på det tidspunktet. I alle fall ikke i mitt hode, sier hun.
Glad for jobbyttet
Det samme bekrefter Revheim. Han sier og at det var helt frivillig for han å gi seg som byråtopp.
– Som byråleder hadde jeg mange ansvarsområder å ta hånd om, så er det noe med hva er du god på og hva vil du holde på med videre. Det måtte jeg finne ut av i og med at strukturen var i endring. Jeg må helt ærlig si at jeg er glad for å jobbe med nye forretningsområder og tjenesteområder og gå dypere inn i det og bruke mer tid på det, sier han.
Han peker på at han har hatt det som del av byrålederjobben.
– Men det har blitt satt på pause eller jeg har måttet si nei for hadde ikke tid nok i døgnet til å forfølge det så langt som ønsket. Derfor har det vært et ønske fra min del å bruke mer tid på det, sier han.
Jamtvedt er svært offensiv når det kommer til framtidige ambisjoner, selv om ikke alle detaljer er på plass enda.
Skal ta større posisjon
– Jeg har ambisjon om at vi, med den riggen vi har nå, skal ta noen store steg og ta en større posisjon i bransjen. Vi har hatt mye utvikling siste årene, men vi skal ta større grep for å synes mer og at folk skal legge enda mere merke til oss, sier hun.
– Kan du konkretisere det mer?
– Alle planene er ikke lagt i dag. Men vi skal være mer på ballen og synlig, sier hun.
Hun drar fram sponsoraktiveringssporet som et området de skal markere seg mere på.
– Det er et spor som er påbegynt, men som ikke triller så fort siden vi har ikke nok ressurser på det. Det er en sånn ting som vil ta større fart til neste år. Vi har også flere prosjekter på gang, men som ikke er klare ennå, sier hun.
I dag har Nucleus 35 ansatte og målet er å vokse videre det neste året, både i omsetting og antall ansatte.
Jamtvedt mener de har spredd porteføljen sin godt og vil dermed være klare for det mange tror er et tøffere 2023.
– Ja, vi tenker det. Vi vet det er store samfunnsendringer som vil ha konsekvenser, men vår rolle gjennom mange kriser er å være en strategisk partner gjennom kriser. De som bremser opp faller lenger bak, det å holde moment er det flere som vil ha fokus på, mener hun.