Før postet vi hva vi spiste til frokost på Instagram: – Vi må tilbake dit
Det sier Insta-ekspert Stine Bustillo.
Denne artikkelen er over to år gammel.
(QUALITY HOTEL EDVARD GRIEG, BERGEN):
– Den beste og enkleste måten å vokse som merkevare er å få alles øyne på deg gjennom sosiale medier. Men forbrukerne krever mye mer i dag, sier Stine Bustillo.
Hun lærer merkevarer og gründere å lage innhold som omsetter for millioner, og ikke bare likes. Hun er ute med de siste Insta-trendene og brenner for å gjøre det populære lønnsomt og målbart. Hun deler selv hvordan hun kombinerer et travelt familieliv med et lønnsomt forretningsliv.
Bustillo beskriver sin egen bakgrunn som en tradisjonell lederbakgrunn og har blant annet jobbet i Securitas og Stanley Security. Hun avslører at hun for fire år siden var langt ifra en Insta-spesialist, slik som hun er i dag.
Snakket i megafon
– Jeg hadde jobbet med salg, og aldri jobbet med sosiale medier. Jeg ble gravid og fant ut at jeg kunne ikke jobbe tolvtimers dager slik jeg hadde gjort de siste seks årene.
Hun overtalte mannen sin til å flytte til Spania, der de startet et eiendomsselskap rettet mot ferieboliger. Dette skulle de teste ut ett år.
– Det var tiden vi ga oss. Ett år. Enten så ville det fungere, eller så måtte vi dra hjem igjen.
Det var i Spania hun begynte å følge folk og bedrifter spå Instagram. Deretter var det en lang periode med å bare teste ut forskjellige ting.
– Teste, teste, teste, og teste. Også må man innse at man kommer til å gjøre feil. Av ti tester gjorde vi feil åtte ganger, men to ganger traff vi skikkelig på sosiale medier.
– Hva er den største bommen dere gjorde?
– Jeg snakket med en megafon. Jeg snakket, og snakket og snakket. Jeg prøvde ikke å snakke med noen, men jeg ville at folk skulle høre på hav jeg hadde å si.
Organisk vekst
Bustillo har altså lært å mestre plattformen fra ingenting, og nå trekker hun fram fire ulike måter å vokse organisk på i dag, helt uten annonsering, promotering eller samarbeid.
– Det er ved hjelp av stjernestatus, kommunikasjon, reels og algoritmer.
Stjernestatus tilhører de med status fra reality eller ekspertise. Og det kan også være status fra andre kanaler, og her kan man drive kryss-trafikk.
Kommunikasjon handler om å ta del i debatter, lage delbart innhold, eller å kommunisere aktivt med følgere gjennom DM og kommentarfelt.
– Dette er en alt for lite brukt strategi i dag, sier Bustillo om sistnevnte kommunikasjon.
Reels eller kortform video handler om å poste reels regelmessig, bruke humor, og poste inspirerende og estetisk innhold. Det som deles i reels gir høy verdi - det gir dobbelt så stor synlighet.
– Det som menes med algoritmer er å spesifisere seg innen en tydelig nisje og bruke hashtags strategisk. Hashtags er minst like viktig i 2021 som det var før.
Vinnerne mestrer fire områder
Hun minner oss også tilbake til da mange postet bilder av hva de spiste til frokost.
– Vi må tilbake dit, sier hun. Vi må dele slik vi gjorde før.
Hun mener ikke nødvendigvis at vi skal poste frokostbider, og forklarer det på en annen måte.
– Hva spiser for eksempel Telenor til frokost? Har de ansatt noen nye, hva slags stemning er det i bedriften, hvordan er onboarding prosessen der og hva slags sosiale aktiviteter gjør de? Vis fram noe mer av personligheten og hvem du er.
Ifølge Bustillo er bedrifter i dag minst gode på stjernestatus og kommunikasjon
– De nye vinnerne mestrer alle fire områdene.
Det viktigste for bedrifter og virksomheter og alle som bruker Instagram blir å finne ut hvor i matrisen man befinner seg .
– Først da kan du sette områdene du må jobbe mer med på agendaen din. Man kan alltid vokse, og vekst må man ha. Og man kan aldri betale for lojalitet eller popularitet som gir genuin organisk vekst.