Berta Lende Røed

Berta solgte 40 000 spill uten å bruke én krone på markedsføring

Nå bruker familier, skoler og bedrifter i hele Norge hennes oppfinnelse for å redde forholdet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(Quality Hotel Edvard Grieg, Bergen): – Jeg hadde ingen SoMe-strategi da jeg begynte å dele på Facebook og Instagram,

Det forteller Berta Lende Røed, gründer og daglig leder i Fuel It AS, som står bak Fuelbox.

Ubevisst kompetent

For over ni år siden lagde hun en boks med spørsmål for å vekke nysgjerrigheten i forholdet til mannen sin og etter kort tid skjønte hun at hun hadde en god idé til noe mer og klarte å få offentlig støtte til å utvikle dette videre. I dag består kolleksjonen av flere titalls ulike bokser til ulike formål.

Etter hvert begynte hun å dele innhold i sosiale medier, totalt uten en strategi. Og det funket.

– Jeg tror kanskje at jeg var ubevisst kompetent, for det jeg gjorde og vi gjorde fungerte, sier hun og forteller at hun solgte de første 40 000 Fuelboxene uten å bruke penger på markedsføring

– Nå trener vi ledere i Midtøsten på kommunikasjon, sier hun fornøyd.

Hun tror særlig en nøkkel har vært viktig.

– Jeg har vært personlig fra dag én, sier hun.

Og i begynnelsen delte hun raust fra eget liv.

– Jeg bød skamløst på vårt parforhold uten at mannen min kjente til det, innrømmer hun.

Men hun sier at det har fungert har behov og følelser rundt det å være i et forhold, det tror jeg funket,

Tar kommunikasjon på høyeste alvor

– For vi prøvde ikke å lære opp folk til rett kommunikasjon, jeg ville inspirere par til å bli nysgjerrige på hverandre igjen. Og det å være personlig fungerte, sier hun-

Lende Røed mener at om vi er personlige vil folk føle de kjenner en.

– Og de vi føler vi kjenner snakker vi gjerne varmt om, sier han.

Derfor er de og opptatt av å dele bilder og innhold fra livet på kontoret og når de er ute med kunder.

For som hun sier, de må walk The talk.

– Vi tar kommunikasjon og relasjoner på høyeste alvor, sier hun og forteller at modighet og lekenhet er av deres verdier.

Lende Røed sier at det er viktig å la de ansatte få være med og bidra på SoMe. Hun mener at det skaper engasjement og autentisk innhold.

Instagram

– Det å dele fra hverdagen og være synlige i SoMe gjør og at vi får mange åpne søknader fra folk som vil jobbe med oss, forteller hun,

Hun kaller det for en personlig reise og sier hun er opptatt av å ta folk med på den reisen.

Da pandemien rammet landet og folk satt hjemme begynte de med livesendinger på Instagram, der de inviterte en person til å være med og svare på spørsmål fra Fuelboxen og folk kunne være med på sendingen.

Det viste seg å være en kjempesuksess.

– Det har vi fortsatt med og hver fredag er en mer eller mindre kjent person med og trekker spørsmål. Det skaper flere følgere og stort engasjement, forteller hun.

Powered by Labrador CMS