Kommunikasjonsdirektør i Orkla Norge, Elisabeth Aanstad Ekheim

Slik løfter Orkla fram sitt bærekraftsarbeid internt

– Jeg tror det er en del av suksessen, at folk kjenner seg igjen

Publisert

– Felles for alle historiene og eksemplene er at de drives av et inspirerende engasjement. Det ville vi få fram.

Det sier kommunikasjonsdirektør i Orkla Norge, Elisabeth Aanstad Ekheim til KOM24.

Selskapet fikk karakteren A da Posistion Green nylig rangerte bærekraftsrapporteringen til de hundre største selskapene notert på Oslo Børs,

– Lett å få engasjement

I et halvår har Orkla kjørt interne kampanjer hvor ansattes bærekraftsarbeid løftes fram. Kampanjen får stor spredning internt, og åtte av ti svarer at de er blitt mer kjent med Orklas bærekraftsarbeid etter å ha lest intervjuene med sine kolleger.

«Brenner for Bærekraft» er tittelen på en serie med intervjuer med Orkla-ansatte som arbeider med bærekraft på hver sin måte. Det kan handle om å jobbe for å få flere til å spise plantebasert mat eller å utvikle plastbesparende tannbørster.

Intervjuene er publisert på Yammer for effektiv deling med alle ansatte og er også benyttet som underlag for redaksjonell dekning i lokalmedier, noe som har bidratt til økt stolthet internt.

Kampanjen har fått stor spredning internt.

– Yammer er en kanal hvor det er lett å få engasjement og reaksjoner på innlegg. Vi ser at disse når ut og at de er blant de mest leste på Yammer, forteller hun.

Bærekraftssakene er blant de mest leste sakene, foran både produktlanseringer og nyhetssaker på internkanalene.

– Er det lett å trå feil når man skal kommunisere bærekraft?

Jobber tett med juridisk

– Vi er veldig bevisste på begrepsbruk og forsøker å være tydelige og konkrete i historiefortellingen vår. Vi fokuserer på ting som å redusere plast i emballasjen, få folk til å spise mer plantebasert. Vi prøver i størst mulig grad å bruke mest mulig konkrete ord og beskrivelser. Vi jobber og tett med juridisk for å sikre at vi bruker riktige begreper og at vi kan dokumentere de tingene vi sier, forteller hun.

Ekheim sier og at de er opptatt av å fortelle om helt konkrete eksempler for at det ikke skal bli så abstrakt for folk.

Det kan handle om å jobbe for å få flere til å spise plantebasert mat, etablere klimamerkeordninger eller å utvikle plastbesparende tannbørster og mer miljøvennlige vaskemidler.

– Jeg tror det er en del av suksessen, at folk kjenner seg igjen. Konkret og nært er bra for at folk kjenner seg igjen og får utbytte av det, sier hun.

En internundersøkelse de har fått gjennomført viser hvordan de har klart å nå ut til sine ansatte.

* 67 prosent hadde fått med seg og lest artiklene i Brenner for bærekraft

* 82 prosent av de som hadde fått med seg artiklene svarte at det fikk dem til å bli bedre kjent med Orklas bærekraftsarbeid

* 60 prosent kjente økt stolthet over å jobbe i Orkla som følge av å lese artiklene.

«Grønne grep» er navnet på en annen internkampanje det norske kommunikasjonsteamet i Orkla har kjørt det siste året. I stedet for intervjuer, er det postet konkrete caser på tiltak som er gjort, og hvilken innvirkning det har på miljøet.

– Spennende innsikt

– Vi opplever at vi får mye hyggelige tilbakemeldinger. Det er gøy å se at folk både inspireres og kjenner på økt stolthet som følge av kampanjen. Det er mange som er engasjerte i og opptatt av bærekraft, mener Ekheim.

– Bærekraft er et av de mest brukte begrepene innen kommunikasjon de siste årene, frykter dere slitasje på bruken av begrepet?

– For oss handler det om konkrete ting og lite om bærekraftsbegrepet i seg selv. Veien mot det grønne skiftet går gjennom å spille på lag med forbrukeren og gjøre det tydelig hvilke produkter som er bedre for kloden vår, dyrene våre eller vår egen helse. Vi deler innsikt om hva forbrukerne er opptatt av og gjennomfører blant annet et årlig bærekraftsbarometer. Mange sier det er vanskelig å vite om et produkt er bærekraftig eller ikke, peker hun på.

Nå jobber Orkla med med planene for å lansere resultatene fra bærekraftsbarometeret i 2023. Undersøkelse som har gått over fire år nå og har gitt dem en del innsikt om hvor vanskelig det er for nordmenn å ta mer grønne valg i hverdagen.

– Det er spennende innsikt vi ser for oss å ta med oss inn i arbeidet for neste år, sier hun.


Powered by Labrador CMS