Stein Vegusdal, Head of marketing i Nomono.
Stein Vegusdal, Head of marketing i Nomono.

– Det er viktig å ha kommunikasjonsfolk som kan være Nomonos ansikt utad

40 000 har meldt interesse. Nå satser de stort i USA. Men da må de tenke smart.

Publisert

– Nøkkelen er å få synlighet og å få produktet foran de riktige menneskene. Det er ikke en lett jobb i dagens marked.

Det sier markedssjef i Nomono, Stein Vegusdal, til KOM24.

Nomono Sound Capsule er et bærbart alt-i-ett innspillingsstudio for opptak av intervjuer og podkaster i felten.

 I skyløsningen behandles lydfilene av en AI-drevet teknologi, som gjør at du får et profesjonelt resultat, selv med opptak i svært støyfulle omgivelser.

Produktet er i sin helhet utviklet og produseres i Norge.

Produktet er for tiden nominert til en rekke priser og vant i våres den gjeve SXSW Innovation Award. 

Bruker social selling

Nå venter den store internasjonale lanseringen og her er det markedsavdelingen sitt arbeid kommer inn i bildet. 

De bruker aktivt innholdsskapere, redaksjoner og influensere som får teste produktet.

Vegusdal sier at tilbakemeldingene har vært positive så langt.

– Det er sånne ting vi trenger. Vi har ganske mange som har forhåndskjøpt produktet så det å få de tilbakemeldingene og bevis på at produktet leverer på det vi har sagt det skal levere på er vi fornøyde med, sier han.

De mange uavhengige testerne er en ting, men Vegusdal og resten av markedsavdelingen jobber også langs flere spor. 

Både PR og kommunikasjonsarbeid, brukergenerert innhold samt mere tradisjonell annonsering og markedsføring.

Events blir en svært viktig arena for dem, og de kommer til å være tilstede på mange i tiden framover, både i USA og Europa.

– Dette er jo primært et B2B-produkt, så vi kommer til å jobbe mye med leads-generering og verktøy som LinkedIn Sales Navigator for å finne og knytte kontakt med de rette personene, sier han. 

Han sier de jobber strategisk opp mot nøkkelpersoner med store nettverk som da kan spre det gode ord om systemet.

Det de er ute etter er nøkkelpersoner med store nettverk i USA som snakker godt om produktet med sitt nettverk. 

– Kan ikke kjøre enorme kampanjer

– Det er essensen av oppstarten for oss. Vi kan ikke kjøre enorme markedsføringskampanjer i USA, peker han på. 

Derfor er det utrolig viktig for dem at de er treffsikre i kommunikasjonsarbeidet sitt. 

Derfor bruker Nomono aktivt innholdsskapere og eksperter som kan sikre samarbeid med større aktører, får mediedekning og selvfølgelig gjennom podkastdistribusjon. De er også til stede på en rekke messer.

– Det å få i gang en velfungerende performance marketing-«maskin» er noe som tar tid, men det er likevel veldig viktig at vi jobber raskt og får utnyttet alle mulighetene vi har til å få synlighet i fortjente flater, sier han.

– Kommunikasjon og markedsføringsdelen er løftet opp på det høyeste nivået. Det er utrolig viktig at det er en del av grunnstammen til selskapet, sier han.

Det kommersielle teamet består av seks ansatte. 

For å få hjelp bruker de byrå både i Norden og USA.

Derfor bruker Nomono aktivt innholdsskapere og eksperter som kan sikre samarbeid med større aktører, får mediedekning og selvfølgelig gjennom podkastdistribusjon. 

De er også til stede på en rekke messer.

Vegusdal innrømmer at det som er krevende er å få et helt nytt produkt ut i et marked som er gigantisk og stjele markedsandeler. Han kaller det den vanskelige biten.

– Det å få i gang en velfungerende performance marketing-«maskin» er noe som tar tid, men det er likevel veldig viktig at vi jobber raskt og får utnyttet alle mulighetene vi har til å få synlighet i fortjente flater. 

Det var særlig etter seieren i Austin interessen økte på. Og før produktet ble lansert hadde de 40 000 på interesseliste.

Produktet er utviklet av norske ingeniører med utgangspunkt på NTNU i Trondheim. 

Powered by Labrador CMS