Jarle Roheim Håkonsen, kommunikasjonssjef i Arbeiderpartiets stortingsgruppe.

Lokalvalg 2023:

Det er fortsatt vanlige folks tur i Arbeiderpartiet – Dette er deres kommunikasjonsstrategi

Vil ha et gjenkjennelig budskap over tid.

Publisert

Det er under to måneder til valg og Arbeiderpartiet (Ap) er for lengst i gang med de viktige forberedelsene. 

Jarle Roheim Håkonsen er kommunikasjonssjef i Arbeiderpartiets stortingsgruppe, og jobber tett med å lede teamet som skal bistå stortingsrepresentantene i å kommunisere Aps politikk. Han er også partileder Jonas Gahr Støres nærmeste rådgiver. 

Valgkamp i gågata

– Den lokale valgkampen er den viktigste, åpner Håkonsen og utdyper:

– Ap vil støtte ordførerne, med fokus på saker velgerne er opptatt av og engasjert i, enten de bor i Oslo, Snåsa eller Alta, sier han og forteller at de vil bruke ulike måter å formidle budskapet på.

Hovedbudskapet er fortsatt det samme over alt - nå er det vanlige folks tur. 

Han legger likevel til at den største kommunikasjonsoppgaven nå, som i tidligere valgkamper, er å ha et gjenkjennelig budskap over tid og lykkes med å engasjere og mobilisere velgerne. 

– Mye av annonseringen, også i mediene, skjer digitalt. For Ap blir det i all hovedsak digital annonsering, forteller han og legger også til at den viktigste samtalen fortsatt skjer ansikt til ansikt. 

Han synes det er overraskende at TV fortsatt har så sterk innflytelse på debatten og hva som blir den store «snakkisen» i valgkampen, selv skulle han tro at TV hadde mistet grepet i medieutviklingen.

Oppbemanner og rigger seg for valg

Til vanlig på Ap-kontoret på Youngstorget i Oslo er det syv rådgivere, inkludert kommunikasjonssjef Håkonsen, som jobber med kommunikasjon. 

– I år har vi rekruttert fem mennesker. Dette er da valgkamparbeidere som ivaretar flere ulike kommunikasjons- og kampanjeoppgaver, sier Håkonsen og påpeker at det er en flytende situasjon, der personer utenfor kommunikasjonsfeltet også engasjerer seg i valgkamparbeidet. 

Han anslår at det arbeider i overkant 15 personener dedikert med planlegging av blant annet kampanjer, arrangementer, internkommunikasjon og kommunikasjonen i både de sosiale og de tradisjonelle mediene før valget. 

Det viktigste for lommeboka

 Ap faller for første gang under 20 prosent oppslutning på meningsmålingene. Med slik oppslutning kan partiet dermed gjøre sitt dårligste valg siden partisamlingen i 1927. 

– Det blir skarp konkurranse, sier Håkonsen om forventingene til årets valgkamp. 

Han forteller at opp gjennom årene er maskineriet i Ap blitt fryktet, fordi de er så mange. 

– Vi har gått ned på målingene, men er kjente for å ha sterk valgkamp. Mange frykter nok APs «valgkampmaskin» - som ikke er en maskin, men en hel haug med folk, påpeker Håkonsen. 

Håkonsen er tydelig på at det som blir mest utfordrende i denne valgkampen er å snu debatten.

– Lommebok-sakene dominerer fortsatt debatten. Alt har blitt dyrere. Det er en oppoverbakke å få folk til å snakke om noe annet, sier han. 

Inflasjon, styringsrente og prisstigning er hete ord akkurat nå. 

Han mener det er en vanlig reaksjon fra folket å skylde på dem som styrer når det oppstår økonomiske problemer, men rentenivået styres verken av kommunene eller regjeringen, men av Norges Bank og internasjonale faktorer, påminner han.

Og for kommunikasjonsteamet handler det nå om å legge fram gode saker. 

– Vi må bidra til debattrommet og fokusere på saker som engasjerer partiets velgere, forteller Håkonsen og utdyper: 

– Å sørge for trygg økonomisk styring er det viktigste vi gjør for lommeboka til vanlige folk akkurat nå. 

Sponses av milliardærer

– Norske valgkamper koster mer og mer penger - når får vi Amerikanske tilstander?

– Vi i Norge er som små smurfer å regne, avviser Håkonsen, men sier han likevel ser antydninger til det på høyresiden av politikken. 

Cato Husabø Fossen.

Håkonsen uttrykker at Høyre sponses av «rike menn og milliardærer», mens Ap sponses av «vanlige folk som er LO-medlemmer». 

Til den påstanden svarer Høyres pressesjef Cato Husabø Fossen:

– Så lenge båndene mellom LOs ledelse og Aps ledelse er så tette som de er, er private bidrag den eneste muligheten vi andre har til å kunne konkurrere og drive valgkamp på noenlunde like vilkår med Arbeiderpartiet, sier Fossen og utdyper:

– I valgåret 2021 mottok Ap alene over 25 millioner fra LO-systemet, som i retur har tre faste plasser i Aps sentralstyre og fikk lede valgkomiteen som satte sammen den nye Ap-ledelsen. I Høyre gir vi ikke bort posisjoner og verv i bytte mot penger, men er glade for alle som ønsker å støtte oss likevel. Så får velgerne vurdere hva som høres mest amerikansk og mest norsk ut.



Powered by Labrador CMS