– Vi lagde bortimot 1000 logosymboler, og den som faktisk er logoen, var med i den aller første runden.

Studio Oker fikk oppdrag om å lage logo til en helt ny bil – har fortsatt ikke sett bilen

– Vi ble fortalt at det var snakk om en robotbil og en fremtidsbil.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

På østsiden av Stavanger sentrum ligger det lille designbyrået Studio Oker. For noen måneder siden fikk daglig leder, Øyvind Tendenes og Oker-gjengen en forespørsel de ikke engang hadde drømt om.

Daglig leder i Studio Oker, Øyvind Tendenes.

– Vi bruker mye tid på å dokumentere arbeidet vårt på ulike nettsteder, blogger og sosiale medier, forteller Tendenes til KOM24.

– Men at et helt nytt kinesisk bilmerke ringte og ville ha oss til å designe logoen til den nye bilen, var litt av en overraskelse.

Jobber for to giganter

Studioet har eksistert i tre år, og har gjennom dokumentasjon fått mange gode tilbakemeldinger internasjonalt.

– Vi gjorde en jobb for Autostore, og det er denne jobben det kinesiske bilselskapet har fanget opp fra Instagram.

Studio Oker begynte å jobbe konseptuelt i arbeidet om å lage logo til en bil de fortsatt ikke har sett. F.v. Thomas Østerhus, Marcelo De Costa, Baard Kolstad og Petter Skogheim.

Nå har Studio Oker laget logoen og den grafiske profilen til det nye bilmerke JIDU. Selskapet ble etablert i mars 2021, og eies av Geely og Baidu. Førstnevnte eier også Volvo, Polestar og Lotus, og Baidu er en gigant å regne innen kunstig intelligens (AI).

– Det blir som om Google og General Motors skulle gått sammen om å lage en bil, sier en stolt daglig leder, for å forklare hvor stort dette oppdraget har vært.

Etter den første kontaktet med produsenten, måtte Oker-gjengen google om dette var reelt og om det faktisk var en «ekte» forspørsel.

– Vi mailet litt, før vi ble invitert med i et møte, og ble en del av konkurransen om dette oppdraget. Da vi fant ut hvem vi kjempet med, var det en liste full av idoler – og bare det i seg selv var en ganske overveldende følelse av ærefrykt og maks dedikasjon om å levere.

Studio Oker løste oppgavene og leverete jobben innen deadline, og alt ble godkjent.

– Vi har vært på dypt vann før i lignende prosesser. Om det er en jobb for et snekkerfirma eller et internasjonalt bilmerke, er metodikken den samme, selv om tempoet ikke helt kan sammenlignes.

– Kvantitet gir kvalitet

Da designprosessen begynte, var det ikke mye de visste om selve bilen.

– Vi ble fortalt at det var snakk om en robotbil og en fremtidsbil. Men på et helt annet nivå enn hva som tidligere er produsert. JIDU vil ha kameraer og sensorer som tolker alle omgivelsene – og det kan forklares som at bilen har et nervesystem. Men i starten visste vi ikke noe om navnet eller utseende på bilen.

– Hvor begynner man da?

Dette er logoen til den nye bilden som vises fram i april.

– Vi måtte starte konseptuelt i retning det biometriske. Vi lagde en haug med logoer for å se etter alle mulige retninger underveis i prosessen.

Og designstudioet jobbet ut ifra at kvantitet gir kvalitet.

– Man må være åpen og lydhør for alle mulige retninger. De ønsket også å merkeregistrere, slik at det var også en utfordring å unngå at ingen av logoene kunne ligne på noe som allerede er designet. Vi lagde bortimot 1000 logosymboler, og den som faktisk er logoen, var med i den aller første runden.

Fortsatt er mye hemmelig, men Tendenes kan avsløre at det er en SUV og at den skal presenteres på en bilmesse i april.

– Under Beijing Motor Show skal JIDU vises frem for aller første gang.

Studio Oker har blant annet jobbet med kunder som Easee, Autostore, Hamran og Helen&Hard, og teller ti ansatte.

Powered by Labrador CMS