Studenfluencerne gjør sitt inntog
Flytoget har startet et helt nytt konsept, hvor studenter på utveksling lager innhold som Studentfluencere.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Studentene Cathrine Aasland og Thomas Amlie er helt vanlige studenter, som nå også har blitt influencere. Studentfluencerne er et prosjekt startet av Flytoget. Disse studentene tar hele eller deler av sin grad i utlandet, og jobber iløpet av oppholder som innholdsprodusenter for Flytoget, forteller Caroline Norenberg, innholdsprodusent i Flytoget AS.
Skape relasjon
– Vi vil gjøre det enda lettere for studenter å finne inspirasjon om studier i utlandet på ett og samme sted – formidlet av studenter selv, sier Caroline Norenberg til KOM24.
Hun ville skape en relasjon til studentene, og kom dermed opp med ideen om Studentfluencerne.
– Dette er av studenter, for studenter, men med litt hjelp av Flytoget, som vi liker å si, forteller hun.
Norenberg sier rekrutteringsprosessen var spennende, da dette var et helt nytt konsept. Flytoget har alltid vært interessert i studenter, forteller hun, men ønsket å skape en enda sterkere relasjon.
– Vi lærte at det er alt for få studenter som drar på utveksling. Det de lærer av språk, kultur og nettverk er så viktig. Her kan vi bidra, tenkte vi i Flytoget.
Litt tilfeldig
Thomas Amlie studerer i Spania. Da han søkte som innholdsprodusent for Flytoget, synes han først det var litt rart at de skulle engasjere seg i utveksling.
– Jeg syntes det at Flytoget vil bidra med dette først var litt tilfeldig, men gøy, forteller han. De fortalte oss at de vil jobbe mer med studenter og bidra til mer utveksling.
Amlie studerer PR, kommunikasjon og media, og er derfor vant til å redigere videoer og lage innhold.
– Vi fikk noen retningslinjer, men lot oss ha veldig frie tøyler. De blandet seg ikke så veldig mye inn i hva vi lagde.
Amlie forteller han føler seg som influencer når han legger ut på kontoen.
– Det ble jo en del følgere til slutt og mye engasjement, folk synes det var kjipt når vi var ferdige med uken vår. Jeg føler meg ikke som en influencer i min egen hverdag da, forteller han.
«Once in a lifetime»
Cathrine Aaslund studerer Bachelor of Commerce i Sydney Australia. Hun synes å lage innhold for Flytoget er en morsom og annerledes måte å jobbe på.
– Jeg liker redigering og media, og ville utfordre meg selv. Derfor søkte jeg på jobben.
På kontoen har studentene hver sin uke med innhold, Cathrine skal neste uke vise frem hvordan det er å studere i Sydney Australia.
– Jeg skal blant annet legge ut en video hvor jeg svarer på spørsmål om hvordan det er å studere i Australia, og kommer til å vise frem mye av universitetet, forteller hun.
Aaslund har siden ungdomsskolen hatt lyst til å studere i utlandet. Hun forteller at dette er en «once in a lifetime chance» som student.
– Når man er student har man en god mulighet til å utforske andre steder i verden, siden man ikke er etablert enda.
Aaslund synes det er fint at Studentfluencerne kan påvirke andre til å studere i utlandet.
– Er så mye i Australia jeg vil vise frem, så dette er noe jeg gjerne kunne fortsatt med.
Stopper nok ikke
Norenberg mener det er helt naturlig at reiselivsbransjen engasjerer seg i dette. Hun forteller at hovedhensikten er å bygge tettere relasjon med studentene, og å kunne gi de mer enn bare en god pris.
– Vi er en tilbringertjeneste til og fra flyplassen, og vi vil være det første studenter tenker på når de skal ut å reise.
Norenberg forteller om den positive responsen. Prosjektet startet med et halvt år, men etter det valgte de å forlenge. Kontoen på Instagram har nå snart 5000 følgere, men de er fortsatt usikre på hva som vil skje etter denne perioden.
– Vi har nå engasjert studentene noen uker frem i tid, men vi har ikke planen videre helt enda. Vi stopper nok ikke, men detaljene fremover, gjenstår å se.