Farmasiet går nye veier for å få oppmerksomhet og for å få menn til å smøre seg.
Farmasiet går nye veier for å få oppmerksomhet og for å få menn til å smøre seg.

Farmasiet x Strøm-Larsen

Serverte burgere til mannfolk som smurte seg med solkrem

– Det er litt komisk at vi hele tiden må ty til nye fantasifulle måter til få menn til å smøre seg med solkrem.

Publisert Sist oppdatert

At menn er dårligere enn kvinner til å smøre seg med solkrem er ingen overraskelse. I den anledning arrangerte Farmasiet sammen med Strøm-Larsen en grilldag – grill av kjøtt, ikke hud, på Torshov onsdag formiddag. 

Her delte de ut burgere til menn, mot at de smurte seg med solkrem. 

– For å få menn til å smøre seg, går Farmasiet nok en gang utradisjonelt til verks. Menn kan le av seg selv, og kvinner liker å le av dem, flirer Hanne Kjærnes, CMO i Farmasiet.

Hanne Kjærnes, CMO i Farmasiet, sier man er nødt til å få solkrem til å bli en like naturlig del av sommeren som det er for kvinner.

– Bryr seg ikke om han blir solbrent 

YouGov har på vegne av Farmasiet undersøkt menns solkremvaner og holdninger til solbrenthet, og til tross for gjentatte påminnelser og advarsler fra Kreftforeningen, har norske menn fortsatt en lang vei å gå. 

Menn smurte seg gledelig inn med solkrem i bytte mot en saftig og nystekt burger.

Det som kanskje er mest bekymringsfullt er at 10 prosent ikke bryr seg om de blir solbrent, ifølge undersøkelsen. 

– Man ser at det som er blitt gjort tidligere rundt solkremkommunikasjon, hovedsakelig har vært rettet mot kvinner. Da forstår jeg også godt at budskapet ikke når menn. Derfor tenker vi nå utradisjonelt, og når dem på deres premisser, forklarer Kjærnes. 

– Vi må være til stede der de er, minne dem på å kjøpe solkrem og ikke la ansvaret ligge hos noen andre, legger hun til.

På alvor

Ifølge Stig Henning Pedersen, driftsdirektør og farmasøyt i Farmasiet, er kategorispråket i bransjen altfor generisk og ensformig, noe som gjør det vanskelig å skille de ulike aktørene fra hverandre. 

– Vi må bryte det tradisjonelle for å virkelig nå fram, uttrykte hun, samtidig er det likevel viktig å ivareta avgjørende faktorer i apotekkategorien, som handler om å være trygg og pålitelig. 

Her ser Kjærnes også muligheten til å innlemme humor som et virkemiddel. 

– Det ligger også veldig mye omsorg og varme i dette. Men vi må jobbe annerledes for å få fram det viktige budskapet, fordi tydeligvis har man ikke lykkes med det som er blitt gjort, understreker hun.

Et av de viktigste budskapene Kjærnes håper å formidle er betydningen av solkrem og farene ved overdreven soleksponering.

– Vi ønsker at folk virkelig forstår dette budskapet, slik at de tar solkrembruk på alvor, sa Kjærnes. 

Ved å skape forståelse og engasjement rundt temaet, tror hun det vil være lettere for folk å ta ansvar for egen beskyttelse mot skadelige UV-stråler. 

#smørdegmann 

– Hvordan har responsen vært så langt, både fra mennene som har deltatt i aktiviteten og fra allmennheten?

– Vi kan basere det på fjoråret, og det vi så var et sinnssykt engasjement. I sosiale medier ble det «tagge-bonanza», og vi hører til stadighet «smør deg, mann!». Det er skikkelig gøy, understreker Kjærnes. 

Annette Sandstå, sjef for sosiale medier i Farmasiet og Helena Dokken, markedssjef i Farmasiet passet på at forbipasserende menn hadde smurt seg i solsteiken.

Med en ny tilnærming til kommunikasjon og et sterkt ønske om å inspirere til handling, er Kjærnes og teamet hennes klare til å utfordre det tradisjonelle og skape en mer engasjerende og effektiv apotekopplevelse for publikum.

– Vi kommer definitivt til å gjøre flere lignende ting som dette, både fordi vi ser at det skaper store effekter. I tillegg til at det hjelper å øke kjennskapen til Farmasiet som et apotek. 

– Vi er selvfølgelig opptatt av resultatene kampanjen gir, både i form av klikkrater og priser for medieuttakene våre. Vi ser på trafikken, hvem som kjøper solkrem og hvor mye solkrem vi totalt selger i løpet av sesongen, avslutter hun. 

Powered by Labrador CMS