Mediebyråforeningen står uten daglig leder - jobber med å stake ut ny strategi for foreningen
– Vi mener det er behov for foreningen i mange år fremover, sier styremedlem Stian Jansen i Mediebyråforeningen. I løpet av høsten håper foreningen å få på plass ny daglig leder og ny styreleder.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I mars ble det kjent at Merete Mandt Larsen slutter som daglig leder i Mediebyråforeningen og meldte overgang til Raadgiverhuset Rekruttering første september. På det tidspunktet opplyste hun til KOM24 at rekrutteringsprosessen av ny daglig leder ennå ikke var i gang, men at det da var aktuelt å begynne prosessen ettersom hennes avgang ble kjent.
Nå i september, drøye seks måneder etter at Mandt Larsen meldte avgang, er ny daglig leder i Mediebyråforeningen fortsatt ikke på plass.
Ingen konklusjon
– Prosessen med å finne en ny daglig leder er i gang, men vi har ikke kommet til en konklusjon. Derfor har vi løst det slik at Merete vil hjelpe til ut året, så de viktigste oppgavene blir ivaretatt.
Det forteller Stian Jansen, som er daglig leder i Carat, men som også sitter i Mediebyråforeningens styre.
Jansen forteller at foreningen i disse dager er i en strategifase, der de holder på å stake ut en ny kurs for fremtiden. Stillingen som daglig leder er ikke offentlig blitt utlyst.
– Hva slags person er dere på jakt etter som kan ta over rollen som daglig leder?
– Det henger sammen med hva som blir ambisjonen vår for de neste årene, og hva som vi skal anse som de viktigste områdene vi skal jobbe med. Vi har foreløpig ikke kommet i mål med den prosessen, men vi håper å ha en innstilling til generalforsamlingen snart, slik at det kan bli løst i løpet av september eller oktober.
– Trenger en samlende røst
Foreningen har heller ingen styreleder per dags dato ettersom Børre Sunde gikk av for noen måneder siden. Hvem som blir arvtageren av styreledervervet blir også en sak for neste generalforsamling. Det er ennå ikke satt noen dato for neste generalforsamling, men Jansen opplyser om at det vil «skje snart».
Per i dag består styret i Mediebyråforeningen av, i tillegg til Jansen, Britt Skjeppestad (MediaCom/Group M), Torstein Rafgård (OMD) og Christian Skråmm (IPG Norway).
– Når det gjelder ny styreleder blir det en diskusjon rundt om noen som allerede er aktive i styret vil ta på seg jobben eller om det kommer inn en ny kandidat. Jeg skal ikke utelukke eller bekrefte noe rundt det, sier han.
– Hvordan ser fremtiden til Mediebyråforeningen ut?
– Vi mener det er behov for foreningen i mange år fremover. Vi er en stor bransje som trenger en samlende røst. Ambisjonen fra starten av har vært å være den viktigste stemmen i kommunikasjonsbransjen, og vi skal ikke selv evaluere om vi har klart det eller ikke, men jeg mener vi som bransje trenger Mediebyråforeningen.