Gisle G. Stokland og Yasmine Massfih jobber sammen i 730 Agency. De sier at mange unge influensere signerer problematiske management-kontrakter.

Derfor ønsket influenserne seg til byrået: – Vil ikke jobbe med noen som ikke vil være her

730 Agency startet i fjor høst, og får mange henvendelser fra influensere som ikke er fornøyd med sitt management.

Publisert Sist oppdatert

– Det går så det suser. Da vi startet, skulle vi bare ha to-tre profiler ut året. Nå har vi sju, og det er blitt så mye å gjøre at vi måtte ansette en manager til. Det har vært stressende, men på en positiv måte, sier Yasmine Massfih til KOM24.

Sammen med Gisle G. Stokland startet hun 730 Agency, som er en del av 730.no, i august i fjor.

Den store pågangen var ikke noe de forventet så raskt. Flere av profilene har samme grunn til at de søker en ny samarbeidspartner; misnøye med deres forrige management.

– Vi skjønte at mange ikke var fornøyde, og at vi kunne fylle et tomrom i markedet. Vi skal ikke tråkke på noen andre, men det var det vi hørte. Profilene følte ikke at de ble sett og satset på der de var, og at de bare var en del av en portefølje, sier Massfih.

Yasmine Massfih er Managing Director i både 730.no og 730 Agency.

Ulike kontrakter

Det dukker stadig opp nye profiler i sosiale medier. Samtidig kommer også flere byråer.

Mange av influenserne er unge, og kontraktene de binder seg til kommer i flere ulike former.

– Det er veldig mye forskjellig der ute. Mange er uerfarne, og signerer for eksempel uten å ha en advokat. Noen får også frist til å signere i løpet av én dag, sier Stokland.

Og selv om 730 Agency har fått en god start, har ikke alt gått veien.

– Det er også noen profiler vi har ønsket oss, som vi ikke har fått. Noen av dem fordi de er tilknyttet langvarige kontrakter andre steder. Enkelte skal også fremdeles ha en «cut» etter at avtalen er sagt opp, sier han.

Influenser-stallen deres består nå av Izabella Løvstad, Seline Pettersen, Lejla Dzaferi, Nora Gartland, Clara Brox, Niki Zomorodi og Hafsa Muhi.

– Hos oss er det ikke slik. Vi tror ikke på lange, bindende kontrakter. Vi vil ikke jobbe med noen som ikke vil være hos oss, sier Stokland.

Mangfold

Da de begynte hadde de også et mål om å ta inn influensere som representerer flere deler av samfunnet.

– Veldig mange følte seg ikke representert av blonde jenter med lyst hår, som utgjør en stor andel av influenserne i Skandinavia. Vi prøver å fylle det tomrommet, og opplever at mange synes vi er et friskt pust i bransjen, sier Massfih.

Og selv om alle sju profilene så langt er kvinnelige, er de åpne for å få inn mannlige influensere i framtiden.

– Det er absolutt mulig. Men det er også flere kvinnelige influensere som passer inn hos oss, fordi de hovedsakelig lager innhold som handler om livsstil. Mange av gutta er mer på underholdning, og lever mer av sjokkverdi. Ingen av de vi jobber med er avhengig av det, sier Stokland.

En mindre aktør

Flere av profilene som har endt opp hos 730 Agency hadde også tilbud fra større managementbyråer, forteller de.

Massfih og Stokland tror det finnes noen åpenbare fordeler med å være en del av et litt mindre miljø.

– Et stort selskap beveger seg saktere, i tillegg til at vi er mer tilgjengelig for profilene enn det som kanskje er normalt. I tillegg gir det større muligheter for at de kan samarbeide med hverandre, sier Stokland.

– Noen ganger er vi litt for tilgjengelig. Det hender at jeg tar telefonen klokken halv ti på kvelden. Det er ikke noe som er forventet, men det er det lille ekstra, legger Massfih til.

Hun er ikke i tvil om hva som har vært morsomst så langt.

– Det å se dem vokse og se dem gå viralt. Vi ønsker ikke å putte noen i bås, men vil at de skal få holde på med det de er best til, sier Massfih.

Powered by Labrador CMS