Marius Solberg (Mothership Stories) og Cecilie Sørum Eriksrud (Max Social) deler sine tanker om Metas siste endringer kan skape trøbbel for deres profiler.

Byråene om Meta-endringene: – Kan skape problemer

Algoritmer skal sørge for at de under 18 år skjermes for skadelig innhold på Facebook og Instagram. Det kan føre til misforståelser.

Publisert

Forrige uke ble det klart at Meta, som eier både Facebook og Instagram, innfører begrensninger for hva unge mennesker under 18 år får se på sine plattformer.

KOM24 skrev deretter en sak der både Stian Barsnes-Simonsen i Ramp og Torfinn Kallevik ved Handelshøyskolen BI uttrykte at dette kan få konsekvenser for måten influensere kommuniserer med sine følgere på.

– Fra vårt perspektiv er vi utelukkende positive til slike endringer dersom det er til det beste for unges mentale helse og liv, sier Cecilie Sørum Eriksrud i managementbyrået Max Social til KOM24.

– Gode verdier

Eriksrud er daglig leder i Max Social, som er en del av Schibsted Media.

De samarbeider med profiler som Oscar Westerlin, Vegard Harm og Linnéa Myhre. Flere av dem henvender seg ofte til et yngre publikum, og som regel gjennom sosiale medier.

– Vi får ikke gjort noe med hva Meta velger å gjøre. Men vi må selvfølgelig forholde oss til det, og vi råder alltid våre profiler til å lage innhold som de står inne for. Vi tar inn profiler med sterke meninger, men med gode verdier slik vi ser det.

Facebook og Instagram har tidligere blitt kritisert for at algoritmene deres mislykkes i å filtrere ut innhold som faktisk er skadelig. Noen ganger slettes også innlegg som av de fleste oppleves som helt uproblematisk.

Eriksrud tror dette kan bli et problem også denne gangen.

– Det kan absolutt skje. Når dette er satt i gang i praksis, kan det godt hende at de ser ting de må endre på. Sånn er dette økosystemet. Men jeg skjønner intensjonen, og synes den i utgangspunktet er god, sier hun.

Tilgjengelighet

De sosiale plattformene kan ofte være vanskelig å få tak i når man ønsker svar på hvorfor enkelte innlegg blir slettet eller ansett som upassende.

Eriksrud håper det kan komme en endring her framover.

– De kunne nok vært mer tilgjengelig. Vi er stort sett i dialog med de ulike plattformene når det handler om annonsering og alt som kommer med det. Vi ønsker alltid gode etiske retningslinjer velkommen. Men dette kommer nok til å føre med seg noen utfordringer.

Marius Solberg, kreativ leder i Mothership Stories, er enig i dette.

– Hvis hele profilen din for eksempel blir tatt ned, kan dette skape problemer. Det er ikke så mange Meta-ansatte i Skandinavia lenger, og derfor færre man kan snakke med. Om man opplever problemer, kan det være vanskelig å få kontakt, sier han til KOM24.

Bekymrer ikke

Solberg sier videre at han ikke er bekymret for hva de siste endringene fra Meta kan føre til for deres del.

Mothership Stories er management for blant annet Cengiz Al, Ingrid Vik Lysne, Ole Sirnes og Lovise Lohne.

– Som nettverk henvender vi oss ikke så mye til de som er under 18 år. Våre profiler har de mellom 18 og 34 år som sin primære målgruppe. Jeg er i det store og hele ikke noe særlig bekymret.

Samtidig tror også Solberg at det vil oppstå trøbbel med algoritmene, spesielt i startfasen.

– Det kommer nok til å bli problemer med dette i overgangsfasen. Men jeg har jobbet med sosiale medier siden Myspace, og vet at disse grepene i bunn og grunn handler om annonser og at store internasjonale annonsører skal være trygge på at de ikke får negativ presse pga reklame forbundet med negativt innhold. Jeg tror det egentlig handler lite om å beskytte unge.

KOM24 har forsøkt å få flere byråer i tale i forbindelse med denne saken. Kontent opplyser at de ikke har ikke anledning til å svare, mens Egmont People, Splay One, Brandpeople og Influencer Value har foreløpig ikke svart på våre spørsmål.

Powered by Labrador CMS